Deze oefentoets behandelt leesvaardigheid Duits op niveau vwo klas 5.
Toets Duits
Duits Leesvaardigheid
Online maken
Toets afdrukken
Werkwijze:Begrijp de antwoorden goed. Alle antwoorden hebben raakvlakken met Nederlands (en Engels), gebruik die kennis.Vertaling: eigenwillig - eigenzinnigAntwoord: DToelichting:De eerste alinea spreekt over studenten die geen enkel diploma hebben, maar wel creatief zijn.In de laatste zin worden zij geplaatst tegenover de studenten die wel diploma’s hebben, maar allen hetzelfde denken, ingegeven door de gebruikelijke onderwijsinstellingen. Uniforme is het woord dat we zoeken, antwoord D. Werkwijze:Let erop dat wen de vierde naamval (lijdend voorwerp) is van wer (wie). der 2. Absatz is dus onderwerp van de zin.Vertalingen:in erster Linie - in eerste instantieQuerdenker - originele denkersAntwoord: CToelichting: Wie zou er zoeken naar nieuwe creatieve denkers? Dat moet je hier afvragen. D valt dan al af, want zij worden gezocht. Afgestudeerde studenten (Hochschulabsolventen) bepalen niet zelf waar ze komen te werken, B dus ook niet. Computernerds werven meestal geen personeel, A dus niet. Personeelszaken doet dat juist wel, dus antwoord C. Werkwijze:Begrijp de beweringen goed. Vertalingen:betrachten - beschouwenRisiken eingehen - risico’s aangaan/nemenHou in de gaten dat er verwijst naar neue MitarbeitertypusAntwoord:Niet.
Toelichting: dit nieuwe type medewerker houdt juist van verandering en ziet niets als vanzelfsprekend.Wel.
Toelichting: spreekt voor zich, deze onconventionele denkers nemen juist graag risico’s.Wel.
Toelichting: Het is moeilijk risico’s te nemen zonder zelfvertrouwen en geloof in eigen kunnen.Niet.
Toelichting: er wordt over dit type medewerker gezegd dat ze graag samenwerken in teams die zomaar zijn samengesteld. Velen zouden dat vrezen en juist alleen willen werken, dit type medewerker dus niet. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertalingen:der Bruch - de breuk, onderbrekingder Lebenslauf - de cv, het resumédas Berufspraktikum - de stagedie Kündigung - het ontslag, de beëindiging, ontbindingAntwoord: BToelichting: Alinea 4 heeft het erover dat een beëindiging van een arbeidsovereenkomst veel meer dan getuigschriften of studieduur iets zegt over hoe een persoon zijn ambities najaagt. Zo’n beëindiging van een arbeidsovereenkomst is een voorbeeld van een breuk in het cv. Werkwijze:Lees beide alinea’s heel goed en zoek naar verbanden en verwijzingen. Oftewel, signaalwoorden!Antwoord: AToelichting: De eerste zin van de vierde alinea bevat het signaalwoord daher - daarom, vandaar. Het betekent dus dat deze alinea voortborduurt op de vorige en daarmee een aanvulling is op alinea 3. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertalingen:dem Text nach - volgens de tekstder Makel - de smet, onvolkomenheid, imperfectieauswendig - uit het hoofdmundgerecht - hapklaar, behapbaarfördern - bevorderen, aanwakkerenzüchten - fokken, opvoedenAntwoord: AToelichting:De tekst is een lofzang op dit nieuwe type eigenzinnige en creatieve medewerkers. De wens van de auteur is dus dat scholen zelfstandig denken aanwakkeren. Antwoord A. Werkwijze:Lees de stellingen goed om te voorkomen dat je ‘’wel’’ en ‘’niet’’ door elkaar gooit.Gebruik eigen verstand en redeneer logisch. Vaak liggen de stellingen in elkaars verlengde en kun je het antwoord redelijkerwijs voorspellen of afleiden uit het vorige antwoord. Antwoord:Wel.
Toelichting: Dit is de teneur van de tekst; innovatief denken is goed en essentieel.Niet.
Toelichting: er wordt uitvoerig beschreven wie dat zijn, de Digital Natives, maar over verwachtingen wat hen betreft, wordt niets gezegd.Wel.
Toelichting: In de tekst staat dat deze werknemers ‘’niet zelden studie of school in de ouderwetse wijze van de denkkazernes de rug toekeren’’. Ze hechten dus weinig waarde aan diploma’s.Niet.
Toelichting: het tegendeel wordt beweerd: er komt meer kennis en het is beslissend voor economisch succes.Niet.
Toelichting: er wordt gezegd hoe deze werknemers en hun specifieke kwaliteiten bijdragen aan economische groei, maar over het streven hiernaar wordt niets gezegd. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertalingen:gedeihen - gedijen, floreren, bloeiendie Wirtschaft - de economiedie Voraussetzung - de voorwaarde, vereistedie Kreativitätsentfaltung - de ontplooiing van creativiteitAntwoord: AToelichting: De tekst concludeert dat originele denkers juist de economische groei aanwakkeren, dat zagen we al eerder. Er is ook beschreven waar creativiteit vandaan komt, dus B en C vallen af. Voor D geldt dat het andersom is, volgens deze tekst. De laatste alinea beschrijft aan de hand van het boek van Richard Florida dat creativiteit op sommige plaatsen floreert. Antwoord A. Werkwijze:Lees de tekst in zijn geheel aandachtig door. Bij de eerste vraag al stellingen te krijgen maakt het in zijn geheel lezen absoluut noodzakelijk, al gaat het hier om de eerste negentien regels. Je moet de tekst werkelijk doorgronden.Antwoord:Niet. Toelichting: de auteur beschrijft wat anders is hier aan de relatie tussen werknemer en werkgever. Er wordt geen waardeoordeel over uitgesproken of op een bepaalde manier gekarakteriseerd.Wel. Toelichting: zoeken naar werk blijft ook voor hoogopgeleiden moeilijk, maar evenzeer is het moeilijk voor werkgevers goed gekwalificeerd personeel te vinden.Niet. Toelichting: volgens de auteur lijkt het erop dat de brief in kwestie een grap is, maar al snel kan dit realiteit worden.Niet. Toelichting: de proeftijd verdwijnt niet, maar kan ook door de werknemer gebruikt worden tegenover de werkgever. Werkwijze:Resultaten van de vorige vraag goed meenemen hier. Je bent de twee gevraagde aspecten al tegengekomen.Kern van een goed antwoord:vraag naar en aanbod van (gekwalificeerd/goed opgeleid) personeel / vraag en aanbod op de arbeidsmarkt/ werkgevers die (goed opgeleid) personeel zoeken en (goed opgeleide) werkzoekenden.Toelichting:In de zin waar Missfit staat, verwijst diesen scheinbaren Widerspruch terug naar de vorige alinea. Daarin wordt besproken hoe werknemers en werkgevers moeite hebben elkaar te vinden. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertalingen:bezwecken - beogen, tot doel hebbender Verfasser - de auteur, schrijverangedeutet - aangegeven, aangegevenAntwoord: CToelichting: De eerste zin van alinea 5 begint met het signaalwoord doch (toch, echter). Dat duidt op een tegenstelling met het voorafgaande. Aan het einde van de vierde alinea is er een sombere voorspelling dat werk verloren gaat door digitalisering en dat de technologie ons overneemt. Deze alinea wijst op mogelijke andere uitkomsten en relativeert daarmee de genoemde ontwikkelingen. Dat vinden we bij antwoord C. Werkwijze:Ken de betekenissen van de woorden in de antwoorden goed.Vertaling: einschüchternd - intimiderend, ontmoedigendAntwoord: DToelichting:Alinea 6 schildert hoe de eisen aan kandidaten voor werk veranderd zijn. Naast vakkennis zijn nu veel meer ook sociale, creatieve, vakoverstijgende en interculturele vaardigheden gevraagd. Wie deze beheerst, kan daadwerkelijk kiezen uit meerdere werkgevers. Onder dergelijke omstandigheden zou de brief van meneer Klöbner niet meer zo zeldzaam of ongewoon zijn. Dus antwoord D. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertalingen:passen zu - horen bijabschwören - afzwerendie Erwartung - de verwachtingder Anspruch - de aanspraak, claim, ambitieAntwoord: CToelichting:Alinea 7 beschrijft hoe mensen geboren na 1980 werk anders beleven. Dat moet meer bij het ‘’levensontwerp’’ horen en als het privéleven beleefd worden: afwisselend, uitdagend en zinvol. Heel ambitieus en veeleisend dus en dat vinden we in antwoord C. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertalingen:der Abschnitt - het gedeelteüberbewerten - overschatten, overdrijvenAntwoord: CToelichting:In dit gedeelte wordt gezegd dat de eisen en wensen van de jongere generaties helemaal niet zo anders zijn als die van de oudere. Dit is een relativering van de hierboven genoemde bewering dat New Work een revolutie op de arbeidsmarkt zou betekenen. Dat vinden we in antwoord C. Werkwijze:‘’Citeren’’ betekent letterlijk overnemen van het gevraagde woord uit de tekst. Je moet dus niet gaan omschrijven of interpreteren.Antwoord: Talentmanagement.Toelichting:Bedrijven moeten werknemers met een dergelijk eisenpakket tevreden en binnenboord houden Dat is de verandering waarop ze zich moeten instellen. Dat vat je samen met het woord Talentmanagement. Werkwijze: Wees ervan bewust dat literaire teksten anders zijn opgebouwd dan nieuwsberichten of non-fictie.Idioom is anders in literaire teksten; veel dialogen en spreektaal. ‘’Slang’’ is ook mogelijk. Heb oog voor de toon van het verhaal. In literaire teksten zit vaak ironie. Dat moet je herkennen in de tekst.Lees literatuur om te oefenen!Stel vast wie de verteller is en leef je in. De verteller kan iets zeggen dat niet overeenkomt met de feiten. Voor jou geldt wat de verteller of vertelinstantie zegt.In elk eindexamen zitten literaire teksten. Bereid je daarop voor.Antwoord: Wel.
Toelichting: Het begin vermeldt gelijk dat voor Inge Lohmark het jaar nu begint, op 1 september. En dat is het begin van het nieuwe schooljaar. Voor haar belangrijker dan Oud en Nieuw.Niet.
Toelichting: Ze heeft veel informatie over de leerlingen uit statistieken, niet uit eigen ervaring. Ze beschrijft hoe leerlingen nog een maand na de zomervakantie nog niks doen. Dat heeft als voordeel dat Inge Lohmark niet naar hun verhalen hoeft te luisteren. Die kunnen ze tegen haar college Schwanneke vertellen, die altijd kennismakingsspelletjes met de kinderen doet. Een duidelijke hint dat Lohmark geen contact zoekt met de leerlingen. Niet.
Toelichting: Ze wijst cynisch naar de statistieken, die zeggen dat in elke klas minstens twee leerlingen gemotiveerd zijn. Ze voegt daar cynisch aan toe dat de statistieken in deze klas gevaar lopen.Wel.
Toelichting: Ze beschrijft wederom cynisch hoe het kennismakingsspel bij haar collega verloopt. En wat de leerlingen daarvan opsteken. Inge Lohnmark heeft daar geen hoge pet van op.Wel.
Toelichting: Haar opmerkingen over het kennismakingsspel maken het al duidelijk. In de laatste alinea beschrijft ze wat haar collega Schwanneke allemaal niet doet om de leerlingen te helpen. Daar is uit af te leiden dat zij zelf dat absoluut niet doet. Ze heeft een hele andere kijk daarop.Niet.
Toelichting: We hebben al gezien dat Inge Lohmark geen emotionele betrokkenheid bij leerlingen opbouwt. Ze noemt de leerling, ook hier weer anoniem genoemd, in verband met het feit dat er zo weinig leerlingen in de klas zitten en hoe hard haar collega zich ingespannen heeft het kind voor de school te behouden.
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.