Toets Duits

Duits Leesvaardigheid - Leerjaar 6 vwo - Leesvaardigheid oefentoetsen & antwoorden

1e editie
Deze oefentoets behandelt leesvaardigheid Duits op niveau vwo klas 6
Duits Leesvaardigheid
Toets Duits
Duits Leesvaardigheid
Online maken
Toets afdrukken
Werkwijze:Lees de tekst een paar keer zorgvuldig door.Zoek de woorden op die je niet kent.Noem alle elementen! Er worden drie elementen gevraagd.sonst - anderspauken - hier: stampenaußer - behalve, alleenAntwoord:  Een goed antwoord bestaat in de kern uit de drie volgende elementen:Mensen veranderen alleen als ze zelf willen / er zelf plezier aan beleven / Bijscholing wordt vaak (van boven af) opgelegd.Het is überhaupt niet zo gemakkelijk om mensen te veranderen / Gedrag is een gevolg van wat je in je leven hebt meegemaakt.Korte cursussen helpen niet / Verandering van gedrag is een langdurige zaak.Toelichting:In het antwoord op de tweede vraag staan de meeste elementen:Zumeist werden die Leute von ihren Chefs geschickt.Vertaling: Meestal worden de mensen door hun bazen gestuurd. Het wordt dus van bovenaf opgelegd. Aber man kann Menschen nicht verändern – außer sie wollen es selbst. Vertaling: Maar men kan mensen niet veranderen, behalve als ze het zelf willen. Hinzu kommt, dass Einstellungen und Verhalten überhaupt sehr schwer zu ändern sind, weil sie die Konsequenz aus der gesamten bisherigen Lebensgeschichte sind. Vertaling: Daarenboven komt dat houding en gedrag sowieso moeilijk te veranderen zijn, omdat ze het gevolg zijn van een totale levensgeschiedenis tot nu toe.  Die Lernpsychologie sagt ganz klar: Das geht nicht. Ohne üben, trainieren, pauken gibt es kein neues Verhalten.Vertaling: De leerpsychologie is heel duidelijk. Dat gaat niet. Zonder oefenen, trainen en stampen komt er geen nieuw gedrag. Gedragsverandering is dus een langdurige zaak. In het antwoord op de derde vraag staan het volgende element: Erstens, man kann Menschen nur dann ändern, wenn sie selber Freude daran mitbringen. Vertaling: Ten eerste, men kan mensen pas veranderen, als ze er zelf plezier aan beleven. Werkwijze:Gebruik je eigen ideeën na het lezen van de tekst. Als je de tekst begrepen hebt, heb je reeds een goed idee of de beweringen kloppen of niet.Onderscheid goed wat de schrijver zegt en wat de mensen in het artikel zeggenLees de stellingen goed, haal ze niet door elkaar.Let op het gebruik van het signaalwoord auch. Dit duidt op opsomming. Antwoord:Niet. Toelichting: er wordt gezegd dat groepen geen gebruik (häufig nicht wirklich nutzen) maken van gedeelde verantwoordelijkheid, niet dat dit laatste tot besluiteloosheid leidt. Niet. Toelichting: er wordt gezegd dat het nemen van beslissingen, ook binnen groepen, tot veel stress leidt. Het streven naar eensgezindheid (Schließen der Reihe) binnen een groep kan wel stress afbouwen. Wel. Toelichting: het streven naar eensgezindheid verkleint de kans op een goede analyse en leidt tot een kritiekloze aanname van de mening van de meerderheid binnen de groep. Wel. Toelichting: In de alinea’s worden meerdere oorzaken besproken die het groepsdenken vernauwen. Zoals het streven naar eensgezindheid, maar ook zelfoverschatting en bekrompen denken worden genoemd. Er wordt ook op gewezen dat de wijze van debatteren binnen groepen de besluitvorming nadelig kan beïnvloeden. Men komt eerst met een oplossing of mening en dan pas met argumenten.  Werkwijze:Begrijp de gegeven antwoorden goed. Bij twijfel altijd opzoeken! Vertalingen:das Gremium (Gremien is meervoud) - het (bestuurs)orgaandie Einigkeit - de consensus, de eensgezindheiddie Vielgestaltigkeit - de diversiteit, de pluriformiteitLees altijd wat voor en na de zin staat. Daar moet je immers het antwoord uit afleiden.Antwoord: BToelichting: De derde alinea concludeert dat het streven naar eenheid binnen bestuursorganen een vrije en objectieve besluitvorming in de weg staat. Dat komt tot uitdrukking in antwoord B. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertalingen:ergänzen - aanvulleneinigermaßen - enigszinsim Widerspruch - in tegenspraakLees de eerste drie alinea’s nog eens door. Antwoord: A Toelichting:  In de vierde alinea beschrijft Mojzisch welke processen binnen groepen de besluitvorming vernauwen. Häusser borduurt daarop voort door op een ander fenomeen te wijzen dat groepsbesluitvorming nadelig beïnvloedt. Ze vullen elkaar dus aan, antwoord A. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertalingen:plädieren - pleiten voorinnerhalb - binnengründlich - grondigabweichend - afwijkendHoud de teneur van het artikel in de gaten. Je hebt nu een aardig idee hoe de experts Mojzisch en Häusser over dit thema denken.Antwoord: BToelichting: De vijfde alinea beschrijft hoe de besluitvorming in twee fasen verdeeld zou moeten worden. Die structuur zorgt er volgens Mojzisch und Häusser voor dat de besluitvorming zorgvuldiger wordt en dat meer beleidsalternatieven besproken worden. Dat is antwoord B. De andere antwoorden zijn eigenlijk onderdeel van antwoord B.  Werkwijze:Begrijp de gegeven begrippen in de antwoorden goed. Vertalingen:der Rückschluss - de conclusie, de gevolgtrekkingdie Bedingung - de voorwaardedie Erläuterung - de toelichting, verklaring, verduidelijkingder Vorbehalt - het voorbehoud, de reserveHoud in het achtergrond het thema van de tekst en wat tot nu toe gezegd is. Dat zegt veel over de structuur van de tekst.Antwoord: BToelichting:De zesde alinea begint overduidelijk met een vaststelling: Die Untersuchungen zeigen auch.. → De onderzoeken tonen aan..Antwoord B is het enige antwoord dat ‘vaststelling’ als eerste noemt, dus dan weet je het antwoord al. De conclusie (Rückschluss) is dat dwarsdenkers en mensen met een afwijkende mening het besluitproces beter maken, mits, en dat is de voorwaarde (Bedingung), er sprake is van een vrij en open klimaat voor discussie. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertalingen:bereits - al, reedsdie Maßnahme - de maatregelrückgängig machen - ongedaan maken, terugdraaienerforschen - onderzoeken, ontdekkenAntwoord: DToelichting: De twee experts spreken in de tekst erover hoe besluitvorming binnen groepen te verbeteren. Een ‘’advocaat van de duivel’’ aanwijzen is weer een verdere methode om te voorkomen dat simpelweg een meerderheidsbesluit wordt aangenomen. Dat vinden we in antwoord D. Werkwijze: Wees ervan bewust dat literaire teksten anders zijn opgebouwd dan nieuwsberichten of non-fictie.Idioom is anders in literaire teksten; veel dialogen en spreektaal. ‘’Slang’’ is ook mogelijk. Heb oog voor de toon van het verhaal. In literaire teksten zit vaak ironie. Dat moet je herkennen in de tekst.Stel vast wie de verteller is en leef je in. De verteller kan iets zeggen dat niet overeenkomt met de feiten. Voor jou geldt wat de verteller of vertelinstantie zegt.Lees literatuur om te oefenen! In elk eindexamen zitten literaire teksten. Bereid je daarop voor.Antwoord: Niet. Toelichting: de naam en verschijning van de nieuwe docent roept wel een soort vrolijke interesse naar hem op, maar zeker geen spot. De nieuwe leraar Engels bevalt de verteller wel.Niet. Toelichting:  de nieuwe leraar wordt goed ontvangen, omdat hij met respect aan Stella Petersen, de vaste docent Engels,  refereert. Maar de verteller mist Stella wel en is niet blij dat ze nu vervangen moet worden.Wel. Toelichting: de ik-verteller is verbaasd dat de vervangende docent deze vraag stelt, mede omdat Stella Petersen gezegd had dat Engelsen dit zelden doen.Niet. Toelichting: de klas is aanvankelijk verbaasd over de nieuwe docent en als hij reageert op een opmerking van een klasgenoot, luisteren de leerlingen aandachtig naar hem. Hij trekt dus de aandacht met zijn gedrag, maar irriteert de leerlingen niet.Wel. Toelichting: er wordt over Fitzgibbon, de vervanger, gezegd dat hij de opgavens die Stella Petersen had gegeven, goed kende en hij dankt haar voor de keuze voor het boek Animal Farm van George Orwell in de les.Wel. Toelichting: de hele beschrijving van het fragment in de klas is positief en respectvol over Fitzgibbon.  Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertaling:dem… nach - volgensGebruik je eigen verstand en denk bijvoorbeeld aan discussies in Nederland over de zorg.In deze tekst zul je wat woorden moeten opzoeken. De tekst is redelijk ingewikkeld en bevat medische termen. Antwoord: CToelichting:De eerste alinea stelt heel duidelijk dat er te veel geopereerd wordt.Bei vielen anderen ärztlichen Maßnahmen ist das Vorgehen ebenfalls nicht medizinisch, sondern monetär motiviert → deze zin geeft het antwoord: de motivatie voor artsen om te opereren is vaak financieel. De constructie nicht…, sondern (niet, maar) wijst daarop. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertalingen:entsprechen + Dativ (derde naamval) - overeenkomen metungeahnt - onvermoed, onverwachtdurchaus - absoluutAntwoord: BToelichting: De eerste zin van de tweede alinea geeft direct aan dat de ontwikkeling van het genoemde internetportaal eigenlijk een goed idee is. De rest van de alinea beschrijft het doel van de website. Dit vinden we in antwoord B. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertalingen:der Privatpatient - een patiënt met particuliere verzekeringder Kassenpatient - een patiënt die bij een ziekenfonds verzekerd issowohl… als auch - Zowel, als ookdie Werbung - de reclamenamhaft - vooraanstaand, gereputeerd Antwoord: D Toelichting:De tweede alinea benadrukt dat de artsen die hier raad en daad aanbieden, ervaren, onafhankelijk en gerenommeerd zijn. Dat vinden we bij antwoord D. Werkwijze:Begrijp de antwoorden goed. Bij twijfel altijd opzoeken. Vertalingen.fragwürdig - twijfelachtig, dubieus, discutabellaienhaft - amateuristisch, in lekentaalgerecht - eerlijk, billijk, tegemoetkomendsachkundig - vakkundig, deskundig, goed geïnformeerdAntwoord: AToelichting: De auteur wil in de derde alinea aantonen dat de ervaren artsen die hun hulp op dit internetportaal aanbieden, zelf ook vaak van deze praktijken financieel geprofiteerd hebben. Ze zijn weliswaar vakkundig en goed geïnformeerd, maar over hun werkelijke intenties kunnen wel degelijk twijfels ontstaan. Dat wordt uitgedrukt met antwoord A. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertalingen:bezüglich - betreffendetatsächlich - inderdaad, daadwerkelijkbehaupten - bewerenauf dem neusten Stand - actueel, up-to-dateAntwoord: BToelichting:De auteur (der Verfasser) vraagt zich af hoeveel patiënten deze gepensioneerde en ervaren dokters voor een onnodige operatie behoed hebben. Met andere woorden, hoe integer zijn ze tegenover de patiënten die dit portaal raadplegen? Dat is antwoord B. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertalingen:gerade - bepaald, juistpreiswert - betaalbaar, voordeligdas Gutachten - het rapport, advies, de taxatievorher -  hier: van te vorenAntwoord: CToelichting:Er wordt over het advies gezegd dat er drie soorten zijn: daarmee worden de prijsverschillen verklaard. A valt daarmee af. Maar normaal is een second opinion in de reguliere zorg vrijwel gratis. In dat licht zijn de hier genoemde tarieven zeer aan de hoge kant. En dat is antwoord C. Werkwijze:Begrijp de antwoorden goed. Het zijn alle drie werkwoorden. Vertalingen:meiden - mijdenüberbewerten - overschatten, overdrijvenAntwoord: AToelichting:Een arts stelt natuurlijk normaal gesproken een diagnose in bijzijn van de patiënt. De dokter kent de patiënt en weet wat een eventuele ingreep voor de patiënt zou betekenen. Op het portaal is daarvan natuurlijk geen sprake. De alinea geeft aan dat de artsen achter dit portaal het persoonlijke contact met de patiënt nog verder mijden door de noodzakelijk geachte informatie voor een diagnose via het portaal op te vragen. Deze noodzakelijke informatie achterhaalt men door "speciaal hiertoe ontworpen vragen’’. Antwoord A. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertalingen:entspringen - voortkomen uit, ontspruitenWirkung haben - effect hebbenüberholt - achterhaaldzeugen von - getuigen vanAntwoord: BToelichting:Deze regels geven aan dat men naar Hontschiks uitspraak geluisterd heeft. Zijn woorden hebben dus effect gehad: antwoord B. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Bij dit type vraag hebben we ook al in vwo-4 en -5 stilgestaan. Antwoord: AToelichting: De zevende alinea legt uit waarom persoonlijk contact met de patiënt en kennis over zijn/haar leven noodzakelijk is om vast te stellen of een ingreep noodzakelijk is. Daarnaast kan men vaak niet van een röntgenfoto afleiden of die ingreep gedaan moet worden. Kennis van en over de patiënt geeft dan vaak de doorslag. Alinea 7 verduidelijkt wat Hontschick bedoelt en dat is antwoord A. Werkwijze:Begrijp de antwoorden goed. Bij twijfel altijd opzoeken. Vertalingen:das Geschäft - de zaak, firma, ondernemingder Mangel (mv: Mängel) - het mankement, de tekortkomingwirtschaftlich - economischAntwoord: BToelichting:Het antwoord zit in het signaalwoord dennoch - toch, echter, nochtans, tegelijkertijd. Hontschick heeft voorafgaand geschilderd wat de nadelen zijn van het portaal. Hier wijst hij op de goede kanten ervan. En dat is antwoord B. Werkwijze:De tekst een paar keer doorlezen. Dit is noodzakelijk om het gedrag van de filiaalleider, zoals de auteur dat voordoet, te doorgronden.Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertalingen:sich benehmen - zich gedragenweil - omdatder Despot - de despoot, de dictatorAntwoord: CToelichting: Het theatrale gedrag van de filiaalleider is bedoeld om indruk te maken op de klanten. De auteur dikt dat met een aantal voorbeelden aan. Antwoord C. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in