Toets Duits

Duits Leesvaardigheid - Leerjaar 6 vwo - Leesvaardigheid oefentoetsen & antwoorden

1e editie
Deze oefentoets behandelt leesvaardigheid Engels op niveau vwo klas 6.
Duits Leesvaardigheid
Toets Duits
Duits Leesvaardigheid
Online maken
Toets afdrukken
Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertalingen:der Stellenwert - de positie, waardering, status, het aanziender Einwanderer - de migrant, immigrantAntwoord: BToelichting:Duitsland heeft meer moeite met het opnemen van kinderen met een migratieachtergrond in het onderwijsstelsel. Er wordt vergeleken met Amerika, waar dat veel soepeler verloopt. Er wordt niet gezegd dat opleiding in Amerika minder belangrijk is of als model gebruikt zou moeten worden.  A en D vallen dan af. De particuliere ondersteuning in Duitsland betreft in dit geval speciaal migrantenkinderen en niet het gehele onderwijs in Duitsland. Dus niet C, maar antwoord B. Werkwijze:Lees eerst de tekst vanaf alinea 1 tot en met 4 door. Dan ga je per alinea lezen.Lees de stellingen zorgvuldig en begrijp waar je “juist” of "onjuist" tegen moet zeggen.Antwoord:Juist. Toelichting: alinea 3 verwijst naar de families van de migrantenkinderen in kwestie. Sie in alinea 4 verwijst daarnaar en legt uit dat deze families, met de ouders van deze kinderen, hoogopgeleid zijn en veel sociaal en cultureel kapitaal doorgeven aan hun kinderen.Onjuist. Toelichting: dit sluit aan bij de vorige stelling. De ouders in kwestie geven veel aan hun kinderen door, waardoor de kansen van de laatsten groter worden.Juist. Toelichting: de eerste zin van alinea wijst erop dat de ouders weliswaar hoog opgeleid zijn, echter toch een lage sociale status genieten, die gepaard gaat met hoge werkloosheid en een laag inkomen.Onjuist. Toelichting: dit wordt in geen van de alinea’s gezegd. Er worden wel landen genoemd, maar dan om de lezer erop te wijzen dat de problematiek betrekking heeft op migranten uit verschillende landen. Verschillen tussen herkomstlanden worden in dit verband niet besproken. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertalingen:die Anerkennung - de erkenningdie Entwertung - de devaluatie, waardeverminderingHet is raadzaam de hele tekst tot regels 44-45 nog eens te lezen. Lees je alleen de aangehaalde regels, mis je de verbanden.Antwoord: C Toelichting:Regels 44-45 stellen dat de erkenning van diploma’s en academische titels van de ouders uit het herkomstland meestal een onoverwinnelijke horde is. → Dat komt overeen met antwoord C: ze profiteren in het migratieland niet van hun opleiding in het herkomstland, er vindt een objectieve devaluatie van hun opleiding plaats. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertalingen:die Überschrift - de titel, kopder Rückstand - de achterstanddas Spektrum - het spectrum, aanboddas Wachstum - de groeiAntwoord: B Toelichting: Alinea 5 beschrijft de diversiteit van de achtergronden van de ouders. Er wordt niet gesproken over achterstanden en groei. Er wordt gewezen op het spectrum bij de ouders, wat zij aan opleiding meenemen naar het migratieland → Antwoord B. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertalingen:einheimisch - inheemsetwa - ongeveerAntwoord: BToelichting:Alinea 7 stelt dat de correlatie tussen opleiding van ouders en de opleidingskansen van hun kinderen in de Duitse samenleving ook min of meer waar te nemen is bij de migrantengemeenschap. Dat is antwoord B. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertalingen:das Auswahlverfahren - de selectieprocedurein welchem Sinne - in welke zin, op welke maniereher - eerder, lieveraufmerksam machen auf - wijzen op, onder de aandacht brengender Vorzug - de voorrangAntwoord: AToelichting:De vraag wordt gesteld of het ligt aan het doorzettingsvermogen van de deelnemers aan  de studiebeurs of aan de wijze waarop zij geselecteerd worden. De auteur suggereert dat de leraren hierbij een grote rol spelen en meer zicht hebben op de kansen van uitblinkende leerlingen dan op die van zwakkere leerlingen.Dat is antwoord A. Werkwijze:Lees de tekst nog een keer door. De aangehaalde regels zullen in de kern de thematiek van de tekst nog eens herhalen.Antwoord: AToelichting:Alinea 9 stelt dat ouders met een hoog opleidingsniveau hun kinderen meer motiveren en bovendien het Duitse onderwijsstelsel beter begrijpen. Ouders met een lager opleidingsniveau hebben meer de neiging te luisteren naar het schooladvies en de leraar op de lagere school. Daarna wordt dat met voorbeelden en cijfers gestaafd. Een bewijs dus voor die bewering. Antwoord A. Werkwijze:Begrijp de antwoorden goed. Vertalingen:der Bewerber - hier: de eiserlächerlich - belachelijkmangelhaft -  gebrekkig, ontoereikendunzulässig - ontoelaatbaar, onaanvaardbaar, ongeldig Zoek bij twijfel in deze tekst meer op in het woordenboek. Je hebt geen vragen, titels of kopjes die je contekst geven.Antwoord: DToelichting:De rechtbank in Aken stelt de eiser in het gelijk. Dus antwoord A valt af.Het gaat niet om het uniform, maar over het feit dat de tatoeages zichtbaar zijn bij korte mouwen, dus B ook niet. Over de opleiding van agenten wordt helemaal niet gesproken, dus C valt af. De rechtbank motiveert zijn besluit door erop te wijzen dat tatoeages een vorm van persoonlijkheidsontplooiing zijn en dat het uitsluiten op grond van tatoeages een onaanvaardbare afwijzingsgrond is. Antwoord D. Werkwijze:Begrijp de antwoorden goed. Vertaling:die Fehleinschätzung - de inschattingsfout, misrekeningLees de gehele tekst. Dit staat aan het begin van de tekst, maar als je de toon en redeneringen in de tekst vat, wordt de kans op een goed antwoord veel groter.Antwoord: C Toelichting:Het citaat van de Zwitserse schrijver Friedrich Dürrenmatt dient als waarschuwing (Warnung). Bovendien staat in de volgende zin het werkwoord mahnt, dat nog eens aangeeft dat het om een waarschuwing gaat. Antwoord C. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertalingen:der Streit - de ruzie, het conflictdie Forschung - het onderzoeksich aussetzen - zich blootstellen aangrundsätzlich - eigenlijk, in beginselLees de tekst in zijn geheel nog eens door.Gebruik je eigen kennis. Er zijn veel raakvlakken met de discussie over Covid.Antwoord: CToelichting:Het gaat erom dat veel wetenschappelijk onderzoek naar virussen een dubbele toepassing kan hebben en dat met methodes grote risico’s genomen worden: een virus zou bijvoorbeeld kunnen ontsnappen. Dat vinden we in antwoord C. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Veel medisch jargon. Vertalingen:der Erreger - de ziekteverwekker, ziektekiem, bacteriedie Ansteckungsgefahr - het besmettingsgevaardas Virus - meervoud: VirenAntwoord: C Toelichting:In de tweede alinea wordt beschreven hoe twee onderzoeksteams, een in Rotterdam en een in Madison, Amerika, onafhankelijk van elkaar tot de slotsom komen dat betrekkelijk weinig mutaties een virus veel besmettelijker kunnen maken. Dat is antwoord C. Werkwijze:Lees eerst de tekst tot en met alinea 4 door. Dan ga je per alinea kijken.Lees de stellingen zorgvuldig en begrijp waar je “wel” of "niet" tegen moet zeggen.Antwoord:Wel. Toelichting: nergens staat dit expliciet. Heb je echter de tekst goed gelezen, kun je eruit afleiden dat er wereldwijd onderzoek plaatsvindt en dat de resultaten wereldwijd gedeeld worden via internationale medische vaktijdschriften. Dit ligt ook voor de hand, aangezien ziektes zich niets aantrekken van grenzen.Niet. Toelichting: de twee belangrijkste en meest gerenommeerde vaktijdschriften, Nature en Science,  worden alleen genoemd, omdat de NSABB hen specifiek vraagt terughoudend en voorzichtig te zijn met publicaties over virussen. Over concurrentiestrijd tussen de twee vaktijdschriften  wordt niet gesproken.Niet. Toelichting: de NSABB werd opgericht na 9/11 om de mogelijke gevaren van inzet van ziekteverwekkers als biologisch wapen preventief te signaleren. De H5N1-variant wordt beschreven als een virus waarvan deze gevaarlijke informatie bekend is, niet dat het ingezet kan worden als biowapen.Wel. Toelichting: alinea 5 schildert hoe alles in de moderne wereld zo verweven is en wetenschappelijk onderwerp naar elk willekeurig thema blootstaat aan het gevaar gebruikt te worden voor terroristische of militaire doeleinden. Onderzoeksresultaten kunnen altijd (‘’dual use’’) op meerdere terreinen toegepast worden, ook op het gebied van wapens. Werkwijze:Begrijp de antwoorden goed. Dit zijn alle drie signaalwoorden, dus die zou je tegen deze tijd moeten kennen! Zo niet, opzoeken!Antwoord: BToelichting:De NSABB vraagt in wezen bepaalde details in wetenschappelijk onderzoek te censureren. Maar voor de wetenschap zijn juist (jedoch) transparantie en validiteit van cruciaal belang.  Antwoord B. Werkwijze:Lees alinea 4 en 5 grondig door.Begrijp de antwoorden goed. Ook dit moet nu bekend zijn, maar bij twijfel opzoeken.Antwoord: CToelichting:Het antwoord zit in de eerste zin van de vijfde alinea, met de constructie (signaalwoord) nicht nur - niet alleen. Het ging tot op dat moment over ziekteverwekkers, maar in deze alinea wordt  verwezen naar het verleden: bij de bouw van kernwapens kunnen gegevens uit civiel onderzoek gebruikt worden. En verder geeft de alinea aan dat dit tegenwoordig in alle branches denkbaar is. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertalingen:entsprechen + Dativ (derde naamval) - overeenkomen metdie Gültigkeit - de geldigheidAntwoord: B Toelichting:De betekenis van deze zin uit het werk van Friedrich Dürrenmatt gaat nog altijd op.  Gevoelige details over H5N1 zijn al lang bekend en gaan niet meer weg. De laatste zin van de tekst is in feite een herformulering van Dürrenmatts uitspraak. Antwoord B. Werkwijze:Wees ervan bewust dat literaire teksten anders zijn opgebouwd dan nieuwsberichten of non-fictie.Idioom is anders in literaire teksten; veel dialogen en spreektaal. ‘’Slang’’ is ook mogelijk. Heb oog voor de toon van het verhaal. In literaire teksten zit vaak ironie. Dat moet je herkennen in de tekst.Stel vast wie de verteller is en leef je in. De verteller kan iets zeggen dat niet overeenkomt met de feiten. Voor jou geldt wat de verteller of vertelinstantie zegt.Lees literatuur om te oefenen! In elk eindexamen zitten literaire teksten. Bereid je daarop voor.Antwoord:Juist. Toelichting: Arthur Koenen beschrijft hoe het contact met een cliënt begint en hoe zij de ruimte biedt hun hart te luchten en vervolgens ertoe te komen te zeggen wat ze willen zeggen. Hij stelt ze dus gerust. Juist. Toelichting:  Uta Schilf zegt met stelligheid dat haar man vreemdgaat. Ze voelt het aan. Meestal draaien de vrouwen in vergelijkbare  gevallen bij Arthur aanvankelijk om de hete brij heen.Onjuist. Toelichting:  Uta Schilf is hier de uitzondering. Normaal spreken de vrouwelijke cliënten van Arthur Koenen zich omfloerst uit over wat er aan de hand is en gaan ze omzichtig te werk.Onjuist. Toelichting: omdat Uta Schlif anders is dan de andere cliënten, kiest Arthur Koesten voor een andere aanpak. Maar uit niets blijkt dat hij geen zin in de opdracht zou hebben.Juist. Toelichting: Arthur Koesten beschrijft de stadia van emoties bij Uta Schlif en daaruit blijkt dat warme herinneringen aan haar man in conflict komen met de bitterheid die ze nu voelt.Onjuist. Toelichting: Arthur Koesten beschrijft hoe dergelijke ontmoetingen in zijn werk gaan, nergens blijkt iets van wantrouwen tegenover de motieven van Uta Schlif. Werkwijze:Gebruik je eigen ideeën na het lezen van de tekst. Als je de tekst begrepen hebt, heb je reeds een goed idee of de beweringen kloppen of niet.Let op, het gaat om een interview. De geïnterviewde kan zijn gedachten afbreken en dan over iets anders beginnen. De taal is directer dan in een geschreven artikel.Lees de stellingen goed, haal ze niet door elkaar.Antwoord:Onjuist. Toelichting: volgens professor Rost is het niet altijd nodig om hoogbegaafden te testen, maar in sommige gevallen kan het raadzaam zijn en wanneer er daartoe aanleiding is.Onjuist. Toelichting: professor Rost spreekt in dit verband helemaal niet zo over het leren van talen. Hij haalt slechts een voorbeeld aan van een heel jong kind dat Engels moet leren en dat kan schadelijk zijn voor de ontwikkeling van het kind in kwestie.Juist. Toelichting: professor Rost schildert een thuissituatie waarbij ouders veel praten met hun hoogbegaafde peuter en zodoende hun kind kunnen motiveren.Onjuist. Toelichting: professor Rost pleit ervoor hoogbegaafde kinderen op een reguliere school te begeleiden, indien dat nodig zou zijn. Er wordt niet gesproken over hulp specifiek gericht op het kind of op de ouders. Dit moet binnen de structuren van het onderwijs plaatsvinden.. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertaling:einschalten - inschakelenAntwoord: B Toelichting:Professor Rost pleit voor terughoudendheid en gelatenheid. Alleen als het echt nodig is, dienen artsen of experts ingeschakeld te worden. Ouders doen vaak onnodig deze personen inschakelen. Dat vinden we in antwoord B. Werkwijze:Het tekstgedeelte onder de geciteerde zin dient grondig gelezen te worden. Het is een interview, dat heeft vaak minder structuur dan een schriftelijk artikel. Het kan zijn dat professor Rost later op dit gedeelte terugkomt.Indien het antwoord ‘’nee’’ is, niet citeren waar dat staat. Dat wordt namelijk niet gevraagd. Dan alleen met ‘’nee’’ antwoorden.Antwoord: nee Toelichting: Professor Rost zegt wel dat er veel oorzaken zijn en stelt dat dan een goed psychologisch onderzoek nodig is. Maar wat dan mogelijke oorzaken zijn, daar gaat hij niet op in. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Vertalingen:der Anspruch - de eis, ambitie, aanspraakdas Verhalten - het gedrag, de houdingdurchschnittlich - gemiddeldAntwoord: B Toelichting:Professor Rost stelt dat verreweg de meeste hoogbegaafde kinderen in de regel goed gesocialiseerd zijn en op een normale wijze meedoen in de klas. Dat vinden we bij antwoord B. Werkwijze:‘’Citeren’’ betekent letterlijk uit de tekst overnemen. Dus geen tekst toevoegen of parafraseren.Let op dat dit een weergave van het gesproken woord is. De structuur van de tekst kan daarom rommeliger zijn. Dat kan het zoeken naar het gevraagde argument lastiger maken.Antwoord: Von einerToelichting:Professor Rost stelt als eerste argument dat hoogbegaafden het beste af zijn op een school met een heterogene doelgroep en waar goed onderwijs wordt gegeven. Dat komt ten gunste van alle leerlingen, inclusief de hoogbegaafden.  Dus het eerste argument is heterogeniteit. In de zin die met Von einer begint, zegt de professor dat scheiding van hoogbegaafden van anderen geen goed idee is. Op een heterogene school leren alle kinderen goed met elkaar omgaan. Het tweede argument is dus goede socialisatie. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in