Toets Spaans

Spaans Leesvaardigheid - Leestoets 6 vwo - Leesvaardigheid oefentoetsen & antwoorden

1e editie

Deze oefentoets behandelt: Leesvaardigheid op niveau 6-vwo

Spaans Leesvaardigheid
Toets Spaans
Spaans Leesvaardigheid
Online maken
Toets afdrukken
Werkwijze: Scan eerst de tekst. Lees de titel, bekijk de bron. Vraag jezelf af: Wat voor een type tekst is dit? Waar gaat het over? Wat is dit voor een bron?Deze tekst is een lezersbrief, waarin bijvoorbeeld een mening wordt gegeven, een klacht wordt ingediend, etc.De bron is El País, een Spaanse nationale krant.Lees daarna de vraag en de tekst. Zoek eventueel onbekende Spaanse woorden uit de tekst op. Bijvoorbeeld:Clases extraescolares = buitenschoolse lessenBilingüismo = tweetaligheidFuera = buitenAntwoord: DToelichting:Antwoord D is juist: een passende titel voor deze lezersbrief is “Sí al bilingüismo” (= Ja tegen tweetaligheid). In de eerste alinea schrijft María Caro: “La justicia ha dictado sentencia en contra de la enseñanza únicamente en catalán y a favor del bilingüismo escolar en Cataluña. Me parece un fallo judicial positivo y de sentido común.” = De rechtbanken hebben zich uitgesproken tegen onderwijs in alleen het Catalaans en vóór tweetaligheid op scholen in Catalonië. Het lijkt me een positieve en verstandige gerechtelijke beslissing.In de rest van de brief beschrijft María welke voordelen tweetalig onderwijs nog meer heeft.Antwoord A is onjuist, het gaat niet over buitenschoolse lessen in deze tekst.Antwoord B en C worden niet genoemd in deze tekst. Werkwijze: Scan de tekst als eerst. Lees de titel, bekijk de bron. Vraag jezelf af: Wat voor een type tekst is dit? Waar gaat het over? Wat is dit voor een bron?Dit is een informatieve tekst over “Especies invasoras” (=Invasieve soorten) uit het Spaanse tijdschrift QUO.Lees daarna de beweringen. Op die manier kan je gericht zoeken als je de eerste alinea leest.Antwoord: 1. Niet, 2. Niet, 3. Niet Toelichting: NietToelichting: Bewering 1 komt niet overeen met alinea 1. In de eerste alinea staat: “Son originarias de Asia” = Ze komen oorspronkelijk uit Azië.NietToelichting: Bewering 2 komt niet overeen met alinea 1. In de laatste zin staat slechts beschreven in welke delen van Spanje de wesp voorkomt (“ya se encontraron las primeras colonias en Cataluña, País vasco y Canarias”), maar er wordt niks gezegd over de rest van de wereld.NietToelichting: Bewering 3 komt niet overeen met alinea 1. Deze soort wordt sinds 2011 in Spanje gesignaleerd, zoals beschreven in de laatste zin van alinea 1: “Hasta hace poco, nuestro país se había mantenido a salvo de ellas, pero en 2011 ya se encontraron las primeras colonias en Cataluña, País vasco y Canarias.” = Tot voor kort was ons land er veilig voor, maar in 2011 werden de eerste kolonies gevonden in Catalonië, Baskenland en de Canarische Eilanden.  Werkwijze: Lees de vraag en de antwoordopties. Vertaal eventueel onbekende Spaanse woorden.Bijvoorbeeld:La miel = de honingLas abejas = de bijenLas colmenas de las abejas = de bijenkorvenLees daarna alinea 2, zodat je gericht naar het antwoord kunt zoeken. Antwoord: BToelichting: Het juiste antwoord is B: de honingbij is het favoriete eten van deze wesp. In alinea 2 staat: “Atacan a sus víctimas, las abejas de miel, para arrancarles la cabeza y comérselas allí mismo, aunque a algunas se las llevan a sus colmenas para devorarlas con sus compañeras” = Ze vallen hun slachtoffers, de honingbijen, aan om hun koppen af te rukken en ze ter plekke op te eten, hoewel sommige worden meegenomen naar hun bijenkorven om samen met hun partners te worden verslonden.Er wordt dus niet letterlijk gezegd wat het lievelingseten is van deze wespensoort, maar wel dat de honingbij hun natuurlijke vijand is en dat deze wordt gegeten.Antwoord A is onjuist. Het gaat niet om de honing van de bijen, maar de honingbij zelf.Antwoord B en C worden niet genoemd als eten voor deze wespensoort. Werkwijze: Lees de vraag en de antwoordopties. Vertaal eventueel onbekende Spaanse woorden.Bijvoorbeeld:El sistema de defensa = het verdedigingssysteemEl calor = de warmteLa numerosidad = de hoeveelheidLa velocidad = de snelheidLees daarna alinea 3, zodat je gericht naar het antwoord kunt zoeken. Antwoord: BToelichting: Antwoord B is juist: het verdedigingssysteem van deze wespensoort is zijn hoeveelheid. In alinea 3 staat: “…su principal arma: la superioridad numerosa.” = zijn belangrijkste wapen: numerieke superioriteit.Antwoord A is onjuist. Misschien heb je dit antwoord gekozen omdat er in de tweede helft van alinea 3 wordt beschreven hoe de wespensoort haar vijanden doodt door ze te verwarmen, maar “el calor del sol” (= de hitte van de zon) heeft hier geen oorzaak in.Antwoord C en D worden niet genoemd in de tekst. Werkwijze: Lees de vraag en de antwoordopties. Tip: zorg ervoor dat je de verschillen tussen de antwoordopties kunt duiden om een goede keuze te kunnen maken in tekstverband. Zoek onbekende woorden eventueel op. Lees daarna alinea 4 en kies het woord dat het beste in de zin past, zodat de tekst logisch blijft.Antwoord: DToelichting: Het juiste antwoord is D: solamente (= enkel, slechts). De laatste zin uit alinea 4 wordt dan: “Los expertos dicen incluso que solamente unas cien avispas se bastan para arrasar por completo toda una colmena de abejas.” = Experts zeggen zelfs dat slechts een paar honderd wespen genoeg zijn om een hele bijenkorf uit te roeien".Antwoord A is onjuist, de Spaanse bij is nog niet opgewassen tegen de invasieve wespensoort, daarom is “afortunadamente” (= gelukkig) onjuist in deze zin.Antwoord B is onjuist, “casualmente” (= toevallig) past niet in deze zin. Om dezelfde reden is ook antwoord C (“lógicamente”) onjuist. Werkwijze:Scan eerst de tekst. Lees de titel en de ondertitel en bekijk de bron. Vraag jezelf af: wat voor een soort tekst is dit? Waar gaat het over?Luces para aprender = lichten om te leren, dit project is bedoeld om elektriciteit op scholen te faciliteren met behulp van duurzame energie.Lees de vraag en de antwoordopties. Zoek eventueel onbekende Spaanse woorden op. Bijvoorbeeld:El gobierno = de overheidLas escuelas rurales = de plattelandsscholenLees de eerste paragraaf, daar gaat deze vraag over.Antwoord: CToelichting:Het juiste antwoord is C: de organisatie van Ibero-Amerikaanse staten heeft het project geïnitieerd. Dit wordt genoemd in de eerste zin van de tekst. Ook het doel van dit project wordt hier uitgelegd: “se conseguirá electrificar escuelas rurales iberoamericanas mediante el uso de energías renovables” = elektrificatie van plattelandsscholen in Latijns-Amerika zal worden bereikt door het gebruik van hernieuwbare energiebronnen.Misschien heb je antwoord B gekozen, omdat luchtvaartmaatschappij Iberia ook genoemd wordt in deze zin. Hier wordt echter over gezegd dat zij zich hebben aangesloten bij de organisatie, maar niet dat zij het initiatief hebben genomen. Om die reden is ook antwoord A onjuist.Antwoord D is onjuist, de scholen hebben het initiatief niet genomen want zij zijn juist de doelgroep van dit project. Werkwijze:Lees de vraag en de antwoordopties. Ook bij deze invulopdracht is het belangrijk om de verschillen tussen de woorden en de zinsverbanden te kennen. Bijvoorbeeld: Sin embargo = echter, duidt een tegenstelling aan.Tip: probeer alle antwoordopties in de tekst voordat je de juiste kiest.Lees de geciteerde zin en de context in de tweede helft van alinea 2.Antwoord: CToelichting:Het juiste antwoord is C: “Por ese motivo” (= om die reden). In de tekst staat dat de OEI zonnepanelen zal installeren in landelijke scholen van Ibero-Amerika vanwege de overtuiging dat elektriciteit essentieel is om basisonderwijs voorwaarden te waarborgen en het gebruik van informatie- en communicatietechnologieën mogelijk te maken (laatste zin alinea 2). Antwoord D geeft een tegenstelling aan, dat past niet op deze plek in de tekst.De vertalingen van antwoord A en B komen beide op ‘toevallig’ neer, dit past ook niet in dit deel van de tekst. Werkwijze:Lees de vraag en de antwoordopties. Bij deze vraag moet je een alternatieve titel kiezen. Tip: kies de titel die het beste de gehele lading van de tekst dekt.Scan de tekst en focus je op het hoofdonderwerp van de tekst: waar gaat het vooral over? Welke titel past hier het beste bij?Antwoord: AToelichting:Antwoord A is juist: “Electricidad para las escuelas iberoamericanas”. Deze titel is het meest volledig en dekt de gehele lading van het project.Antwoord B is onjuist, deze titel focust teveel op het succes van het project, maar deze tekst gaat bijvoorbeeld ook over de oorsprong ervan.Antwoord C is onjuist, in de tekst staat wel dat hernieuwbare energie een van de middelen is die het project nodig heeft, maar dit is niet het hoofdonderwerp van de tekst.Antwoord D is onjuist, er worden in deze tekst geen andere campagnes beschreven. Werkwijze:Scan eerst de tekst. Lees de titel en de ondertitel en bekijk de bron. Lees ook de introductie. Vraag jezelf af: wat voor een soort tekst is dit? Waar gaat het over?El País Semanal is de wekelijkse editie van de Spaanse nationale krant El País.Dit is een tekst waarbij je woorden moet invullen in de gaten. De werkwijze is voor elke vraag hetzelfde.Lees eerst de antwoordopties, vertaal deze. Tip: zorg ervoor dat je het verschil tussen de antwoordopties begrijpt.Lees daarna de context van de vraag: lees de zinnen voor de invulvraag en de zinnen erna.Kies het antwoord dat het beste in de zin past. Tip: probeer verschillende woorden in de zin en kies degene die het meest logisch lijkt.Antwoord: CToelichting:Antwoord C is juist: “pronostican” (= voorspellen). In de eerste alinea’s wordt een voorspelling/verwachting uitgesproken: namelijk dat er een vermindering in het gebruik van technologie zal plaatsvinden. In alinea 1 staat: “Entonces, al agobio tecnológico y punto cero del último año, inexorablemente seguirá el hartazgo tech y la desconexión. Al menos temporal. Eso (9) pronostican los gurús de las tendencias del mercado.” = De technologische overweldiging en het nulpunt van het afgelopen jaar zullen dus onverbiddelijk worden gevolgd door technologiemoeheid en ontkoppeling. Tenminste tijdelijk. Dat is wat de markttrendgoeroes voorspellen.Antwoord A en B zijn niet logisch: de ‘markttrendgoeroes’ negeren deze trend niet, en trekken deze ook niet in twijfel.Antwoord D is onjuist: deze voorspelling is nog niet bewezen, het is een verwachting. Werkwijze:De werkwijze is hetzelfde voor alle vragen bij deze tekst (zie vraag 9).Antwoord: BToelichting:Antwoord B is juist: “fatigado” (= vermoeid). In de eerste zin van alinea 3 staat: “Grandes marcas como Microsoft han sido de las primeras en detectar que una parte de su público está, según su propia definición, “tecnológicamente (10) fatigado y siente cierta nostalgia por los viejos tiempos de la comunicación, llamémosle, analógica.” = Grote merken zoals Microsoft waren bij de eersten om te ontdekken dat een deel van hun publiek, volgens hun eigen definitie, "technologisch vermoeid en nostalgisch is naar de oude dagen van, laten we het zo noemen, analoge communicatie.In dit deel van de tekst wordt uitgelegd waarom de ontwikkeling van technologie terugloopt, dus antwoord A (“avanzado” = geavanceerd), C (“incapaz” = onmogelijk) en D (“interesado” = geïnteresseerd) zijn niet logisch. Werkwijze:De werkwijze is hetzelfde voor alle vragen bij deze tekst (zie vraag 9).Antwoord: AToelichting:Antwoord A is juist: “las novedades de su universo digital” = de nieuwigheden van jullie digitaal universum. In dit deel van de tekst worden mogelijke situaties genoemd die je mee kan maken als je te veel in de digitale wereld zit. De laatste vraag die gesteld wordt is: “¿Suele pasar tiempo en silencio con su pareja u otra persona querida porque cada uno está inmerso en (11) las novedades de su universo digital? = Breng je vaak tijd in stilte door met je partner of partner omdat jullie allebei ondergedompeld zijn in (11) nieuwigheden in jullie digitale universum? Werkwijze:De werkwijze is hetzelfde voor alle vragen bij deze tekst (zie vraag 9).Antwoord: CToelichting:Antwoord C is juist: “un descanso” = een pauze. In dit deel van de tekst wordt het belang van het verminderen van digitale middelen benoemd: “necesitamos un descanso” = we hebben een pauze nodig.De andere antwoordopties zijn niet logisch, want een specialisatie (antwoord A), een nieuwigheid (B) en een bericht (C) zijn juist het tegenovergestelde van waar op dit moment behoefte aan is volgens Daniel Sieberg. Werkwijze:De werkwijze is hetzelfde voor alle vragen bij deze tekst (zie vraag 9).Antwoord: AToelichting:Antwoord A is juist: “atontaba” = versimpelde/dommer gemaakt. In dit deel van de tekst beschrijft Daniel hoe de toenemende technologie hem dommer maakte. Daarom heeft hij het boek The digital diet geschreven.De andere antwoordopties zijn onjuist, omdat deze allen positief zijn tegenover de technologie, en dit is niet logisch met het punt dat Daniel maakt. Werkwijze:De werkwijze is hetzelfde voor alle vragen bij deze tekst (zie vraag 9).Antwoord: BToelichting:Antwoord B is juist: “hacer régimen” = diëten. Daniel noemt zichzelf “un obeso digital” = een digitaal zwaarlijvige, dit is de reden waarom hij van zichzelf moest gaan diëten.De andere antwoordopties zijn ook oplossingen die het gebruik van technologie zouden kunnen verminderen, maar omdat Daniel hier een metafoor uit de voedingswereld gebruikt, is antwoord B de meest logische optie. Werkwijze:De werkwijze is hetzelfde voor alle vragen bij deze tekst (zie vraag 9).Antwoord: DToelichting:Antwoord D is juist: “Sin embargo,” = echter/maar. Dit geeft een tegenstelling aan.Daniel schrijft in stap 1 dat twee uur per dag niet veel lijkt, maar dat je uiteindelijk per maand 60 uur besteedt aan het internet.Deze tegenstelling kan alleen worden aangegeven met antwoord D, omdat de andere antwoordopties een opsomming (antwoord A), een samenvatting (B) of een reden (C) aangeven. Werkwijze:De werkwijze is hetzelfde voor alle vragen bij deze tekst (zie vraag 9).Antwoord: BToelichting: Antwoord B is juist: “disponible” = beschikbaar. Halverwege stap 2 staat: “La misión de esta persona será cambiar las contraseñas por unas nuevas y desconocidas para el practicante del retiro, que deberá grabar un mensaje en su teléfono disculpándose por no estar (16) disponible.” = De opdracht van deze persoon zal zijn om de wachtwoorden te veranderen in nieuwe wachtwoorden die onbekend zijn voor de retraitant, die een bericht op zijn of haar telefoon moet inspreken waarin hij of zij zich verontschuldigt voor het niet beschikbaar zijn (16)". Werkwijze:De werkwijze is hetzelfde voor alle vragen bij deze tekst (zie vraag 9).Antwoord: CToelichting:Antwoord C is juist: “la duración” = de duur. Om evenwichtig gebruik te maken van digitale middelen beschrijft stap 3 hoe je bewuster gebruik kunt maken hiervan. Daarvoor is het belangrijk om onder andere te controleren hoe lang de duur is van het gebruik.Misschien heb je voor antwoord D (“la eficacia” = de effectiviteit) gekozen, omdat dit een logische optie lijkt om je digitale tijd te verminderen. Dit is onjuist, omdat antwoord C (de duur) in de tweede helft van de zin wordt toegelicht: “…o sea, las horas que pasamos entregados al móvil o al ordenador.” = met andere woorden, de uren die we doorbrengen op onze mobiele telefoons of computers. Werkwijze:De werkwijze is hetzelfde voor alle vragen bij deze tekst (zie vraag 9).Antwoord: DToelichting:Antwoord D is juist: “la vida digital” = het digitale leven. Als laatste stap beschrijft Daniel de noodzaak om weer opnieuw contact te maken met de relaties die zijn ondergesneeuwd door het digitale leven. Hierbij is het belangrijk dat we tot bezinning komen in de relatie tussen de mens en technologie (“recuperar la cordura” = tot bezinning komen).Antwoord A is onjuist: het gaat hier niet om sociale ergernis van anderen, maar om relaties te hernieuwen.Antwoord B en C zijn onlogisch, de verbanden die zijn ondergesneeuwd komen juist door een gebrek aan contact met de echte wereld (antwoord B) en niet door emotionele problemen (C).

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in