Toets Duits

Duits Leesvaardigheid - Leerjaar 4 vmbo - Leesvaardigheid oefentoetsen & antwoorden

1e editie

Deze oefentoets behandelt leesvaardigheid Duits op niveau vmbo-TL klas 4.

Duits Leesvaardigheid
Toets Duits
Duits Leesvaardigheid
Online maken
Toets afdrukken
Werkwijze:Bij dit type tekst draait het om woordenschat. Zoek dus de woorden op die je niet kent.Je moet uit deze tekst informatie halen. Let erop of dingen logisch zijn.   Antwoord:Wel. Toelichting: er wordt gesproken over een verblijf van vijf nachten. Daaronder staat wat inclusief (Inklusivleistungen)  is en daar staat vijf keer ontbijt ook tussen. Niet. Toelichting: parkeerplaatsen zijn alleen naar beschikbaarheid (nach Verfügbarkeit).Niet. Toelichting: voor het gebruik van de sauna moet een vergoeding (gegen Gebühr) betaald worden.Niet. Toelichting: Voor eenpersoonskamers geldt geen toeslag (zuschlagfrei). Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Deze vraag zul je vaker tegenkomen in het CSE.Welche Aussage über Julia ist dem 1. Absatz nach korrekt? - Welke uitspraak/bewering over Julia is volgens de eerste alinea juist?das Praktikum - de stageAntwoord: C.Toelichting:Het gaat hier om wat Julia voor haar studie gaat doen, dus het is geen stage. Ze heeft geen geld nodig voor haar studie (hoger onderwijs in Duitsland is gratis). Ze wil ervaring opdoen en dingen beleven in Amerika. Dat is antwoord C. Werkwijze:Het belangrijkste hier is te ontdekken wat de eerste zin is. Dan kan door goed de zinnen te lezen en te kijken naar de volgorde waarin Julia’s stappen plaatsvinden. Stel jezelf enige vragen. Bijvoorbeeld:Wat komt kijken bij het vinden van een au-pair-plaats in Amerika? Wat heb je nodig?Dan probeer je de zinnen in de tekst te plaatsen.Antwoord: b-a-d-cToelichting:Julia waagt de stap en solliciteert en geeft aan in welke staat in Amerika ze wil verblijven. Wat is het meest logische hierna? b. Ze heeft een gastfamilie nodig die geïnteresseerd is. Ze wacht op hun brieven.a. Deze brieven komen al snel binnen.d. In deze brieven stellen de families zich voor.c.  Julia kiest de familie van haar voorkeur en beantwoordt de brief van deze familie. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Deze vraag komt ook meerdere keren voor in het CSE.Het elimineren van foute antwoorden is ook een goede strategie hier. Welche Umschreibung passt am besten zum 3. Absatz? - Welke omschrijving past het beste bij de derde alinea?knüpfen - aanknopendie Ankunft - de aankomstAntwoord: D. Toelichting:Over armoede en rijkdom wordt helemaal niet gesproken, dus A valt af. Er wordt gezegd dat de vlucht naar Amerika in de reis was inbegrepen, niet of dit goedkoop was. B dus ook niet. Er wordt niets gezegd over het feit of Julia nu al nieuwe contacten maakt, dus C ook niet. Julia spreekt over het moeilijke afscheid van haar familie in Duitsland. Daarna hoe ze in Amerika wordt opgevangen. Voor en na vertrek dus: antwoord D. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Zoek evt. onbekende woorden op, zoals:die Kinderbetreuung - de kinderopvangAntwoord: B.Toelichting:Bedenk altijd wat Julia gaat doen in Amerika. Het is geen vakantie, ze moet werken als au pair. Dat heeft gevolgen voor wat ze op een dag doet. Zo heeft ze niet voortdurend tijd om mensen te ontmoeten. De eerste zin spreekt over haar dagelijkse leven (Alltag). De kans is dan groot dat daarvan een beschrijving volgt. En dat is hier zo. Het juiste antwoord is B. Werkwijze:Bedenk voor jezelf hoe het is om in het buitenland te werken? Wat zou dat je opleveren? Dat helpt je hier de antwoorden te vinden.Antwoord in het Nederlands en houd het kort en bondig.Drie dingen noemen! Antwoord: Een goed antwoord bestaat in de kern uit de volgende elementen: − haar Engels is verbeterd − meer (levens)ervaring / ze is er wijzer van geworden − ze heeft nieuwe mensen leren kennen / ze heeft (nieuwe) contacten/vrienden (in het buitenland/Amerika) Toelichting:Julia gaat meerdere dingen benoemen. In een tekst spelen daarbij signaalwoorden een grote rol. En hier gaat het waarschijnlijk om een opsomming. Ze heeft haar Engels kunnen perfectioneren. Dan volgt een zin die begint met doch (maar). Daarin stelt dat ze ook aan levenservaring heeft gewonnen. Dan volgt een zin die begint waarin het signaalwoord außerdem (bovendien) staat. Ze heeft ook nog eens contact gehouden met haar gastfamilie. Let op: Als bij het derde element wordt geantwoord: “ze heeft er een nieuwe familie bij”, wordt dit niet goed gerekend. Werkwijze:Begrijp de antwoorden goed.wegstrepen van foute antwoorden is hier een goede strategie.fortsetzen - voortzettenmissbrauchen - misbruikenAntwoord: A. Toelichting:De eerste zin beschrijft hoe soms (manchmal) au pairs een verkeerde voorstelling (mit falschen Vorstellungen) van zaken hebben van wat ze te wachten staat. Dan volgt im schlimmsten Fall - in het ergste geval. Wat is voor een au pair het ergste? B suggereert dat het doorgaat, dat is juist niet erg. We hebben gezien dat het verblijf betaald wordt, dus D gaat ook niet op. Het ligt niet voor de hand dat au pairs dan in een positie zijn de voorwaarden voor hun verblijf te misbruiken. Ze zullen dan het verblijf moeten afbreken: antwoord A. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. De vraag komt veel voor in het CSE. In de antwoorden staan veel belangrijke begrippen. Die moet je absoluut kennen.Wie schließt dieser Satz an den vorhergehenden Satz an? - Hoe sluit deze zin bij de voorafgaande zin aan?die Erklärung - de uitleg, verklaringdie Folge - het gevolg, resultaatdie Zusammenfassung - de samenvattingAntwoord: A.Toelichting: Deze zin legt aan de hand van een aantal zeer herkenbare beelden uit waarom busreizen een slechte reputatie hebben. Dat is dus antwoord A. Werkwijze:Probeer ook zelf te bedenken waarom zakenmensen dit zouden willen.Woordenschat is cruciaal hier; zoek op wat je niet weet. Antwoord in het Nederlands en houd het kort en bondig.LET OP! Niet citeren en geen Duitse woorden gebruiken.Antwoord: Een goed antwoord bestaat in de kern uit de volgende elementen: - comfort/luxe  - sneller dan de trein/snelheid/snel naar de bestemming Toelichting: Michael Svedek spreekt erover om klanten meer comfort te bieden en op dit specifieke traject is de bus twintig minuten sneller dan de trein (Bahn). Deze twee redenen had je misschien zelf ook al bedacht. Als dat zo is, herken je zaken in de tekst sneller. Werkwijze:Probeer ook zelf te bedenken waarom dat de moeite waard zou zijn.Woordenschat is cruciaal hier; zoek op wat je niet weet. Antwoord in het Nederlands en houd het kort en bondig.LET OP! Niet citeren en geen Duitse woorden gebruiken.Antwoord: Een goed antwoord bestaat in de kern uit de volgende elementen: - (er zijn daar) genoeg mensen die het kunnen betalen/rijke mensen/klanten/reizigers - je kunt daar niet overal met de trein komen/er is geen dicht spoorwegennet/er liggen daar niet veel/overal spoorrails (acceptabel: er rijden daar niet veel treinen) Toelichting: Maak een plaatje in je hoofd van wat er gebeurt. Je vindt dan sneller in de tekst de antwoorden. Ook als jouw ideeën niet direct overeenkomen met wat in de tekst staat. Het tegendeel van jouw idee herken je dan toch, juist door het kader in je hoofd. Hier worden eerst de redenen genoemd: luxe en grotere bereikbaarheid door autobussen in vergelijking met het spoornet. Dan wordt verwezen naar Azië en Latijns-Amerika.  Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Deze vraag komt vaker voor in het CSE.Was geht aus dem 3. Absatz hervor? - Wat komt uit de derde alinea naar voren?der Verfasser - de schrijver van het artikelerwarten - verwachtendie Ausstattung - de uitrustingrandalieren - rellen veroorzaken, schoppenJe zult een aantal woorden uit de derde alinea moeten opzoeken. Er wordt een aantal dingen genoemd die jullie niet vaak in de Duitse les zijn tegengekomen.Antwoord: A.Toelichting: Tot nu toe werd steeds gesproken over zakenmensen als nieuwe doelgroep. De schrijver van het artikel ziet echter iets anders. In het Duits staat: allerdings eher nach. Dit wijst erop dat de schrijver iets anders dan verwacht waarneemt.  Dat is antwoord A. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. übereinstimmen mit - overeenstemmen met, samenvallen metgepflegt - verzorgdberaten lassen - zich laten adviserenAntwoord: B.Toelichting: Het bezoeken van Berlijn komt alleen aan de orde in verband met een tijdschrift dat in de bus ligt. Over de steward wordt gezegd dat hij er juist onverzorgd uitziet mit strubbeligem Kurzhaar. Die Anzugjacke schlackert um seine Schultern - met onverzorgd korthaar en zijn jasje wappert wat om zijn schouders.  De schrijver probeert op grappige wijze te zeggen dat het erop lijkt dat de busmaatschappij aan de hand van het tijdschrift over Berlijn de gasten aanraadt thuis te blijven.  A, C en D zijn het dus niet. Alles wat de schrijver hier zegt, wijst erop dat de ‘’business class’ nog wel wat te wensen overlaat. Dat is antwoord B. Werkwijze:Lees alinea 5 zeer aandachtig en let op signaalwoorden.Houd de rest van de tekst in het achterhoofd. Dit is de laatste alinea en daarin worden meestal conclusies getrokken over de rest van de tekst. Of er wordt nadrukkelijk teruggekeken op de tekst.Antwoord: Niet. Toelichting: Lotte zegt over de bus waarin ze nu zit: Hier ist es sauber und hübsch. De bus is dus niet gammel.Niet. Toelichting: Lotte en haar vriendin bladeren in Tsjechische tijdschriften om te kijken wat men in Praag draagt. Ze gaan niet naar Praag voor een mode-opleiding.Wel. Toelichting: de meisjes hebben spontaan besloten deze busreis te nemen, omdat (weil) dit traject (Strecke) maar een euro kost. Ze gaan omdat het goedkoop is.Wel. Toelichting: Lotte stelt zichzelf ironisch de vraag: Ein echter Geschäftsmann setzt doch keinen Fuß in einen Bus? Dit is een duidelijk antwoord en dus is deze bewering juist.  Werkwijze:Wees er zeker van dat je alle vier mogelijke antwoorden precies begrijpt.sich verstecken - zich verbergendie Bremse - de remLees de test zeer aandachtig door en stel je de situatie voor. Dit helpt je de titel te ontdekken.Je zult sommige woorden uit deze tekst moeten opzoeken. Antwoord: A.Toelichting: Bij het beschrijven van dit soort gebeurtenissen wordt vaak eerst verteld wat er daadwerkelijk gebeurt. Vaak volgt dan aan het eind een ‘’ontknoping’’. De laatste zin geeft dan ook de beste aanwijzing voor de titel. De auto is uit zichzelf weggereden, omdat de handrem niet was aangetrokken. Er was dus helemaal geen sprake van diefstal. De auto ‘verborg’’ zich als het ware uit zichzelf. Dat is antwoord A. Werkwijze:Lees eerst de tekst in zijn geheel en dan de eerste alinea.De handicap van Andy heeft gevolgen voor wat hij doet en voelt, houd dat in gedachte. Antwoord: Niet. Toelichting: er wordt niets gezegd over zijn gehoor.Wel. Toelichting: in het midden van de alinea wordt beschreven hoe Andy vroeger met zijn ouders in de bergen ging wandelen. En dan: stolperte der kleine Andy ständig. Hij struikelde daarbij voortdurend.Wel. Toelichting: ondanks (trotzdem) het vele struikelen wilde Andy beslist (unbedingt) naar de steile bergwanden. Door ze aan te raken was het alsof hij ze ook zag. Wel. Toelichting: op een gegeven moment was Andy handiger in het wandelen en beklimmen dan zijn ouders. (meine Eltern waren auf einmal unbeholfener als ich!“). Werkwijze:Begrijp de genoemde woorden in de antwoorden goed.notwendig - noodzakelijkschwierig - moeilijkAntwoord: C.Toelichting: Andy is nu beroepsbergklimmer. Dat lijkt ondenkbaar, maar Andy legt uit dat dat minder gek is dan het lijkt. Op vlakke bodem (im Flachen) kun je niet voortdurend met je handen alles aftasten. Dat is dus in dat gevoel moeilijk. Werkwijze:Verplaats je in de schoenen van een blinde bergbeklimmer. Hoe moet hij met bepaalde dingen omgaan?Geef antwoord in het Nederlands en doe dat kort en bondig.LET OP! Niet citeren en geen Duitse woorden gebruiken.Antwoord: De kern van een goed antwoord is: Hij langlauft/skiet ’s nachts/in het donker. OF Hij langlauft/skiet als er niemand anders isToelichting: Om te voorkomen dat hij tegen anderen opbotst, gaat hij ‘s nachts skiën of langlaufen. Dat staat letterlijk in de tekst: Er läuft nachts. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed.deutlich werden - duidelijk wordendas Bergsteigen - het bergbeklimmendie Fähigkeit - de vaardigheidverbrüdern - verbroederen, mensen verenigenbedeutend - aanzienlijk Antwoord: B.Toelichting: Andy zegt dat boven op de berg iedereen gelijk is. Dan komt het voor allen op twee dingen aan: op de tast werken en geestelijk sterk zijn. Iedereen heeft dezelfde vaardigheden nodig: antwoord B. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed.entscheiden - beslissendas Ergebnis - het resultaatdie Bewertung - de beoordelingjedermann - iedereenGa bij jezelf na wat je hierover denkt. Wellicht speelt dit thema bij jou op school. Als je je eigen mening bepaalt, kun je de mening van de ander beter herkennen. Dit geeft een begripskader in je hoofd.Antwoord: A.Toelichting: In de eerste alinea wordt gezegd dat alleen de leraren en de leerlingen de resultaten kunnen zien. En de leraar is degene die ze bekendmaakt, zonder dat de schoolleiding daarin een rol speelt (der Lehrer veröffentlicht sie von sich aus). Dat is antwoord A. Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed.selten - zelden, zeldzaameinreichen - inleverenmündlich - mondelingAntwoord: A.Toelichting: Steffen zegt dat leerlingen niet alleen (nicht nur) mogen mekkeren, maar ook (sondern auch) met voorstellen (Vorschläge) moeten komen ter verbetering van de bestaande situatie. Kritiek is dus nooit vrijblijvend en moet onderbouwd worden. (dass bei der Befragung nicht nur gemeckert wird, sondern dass die Schüler auch Vorschläge machen, wie etwas verändert werden soll). Werkwijze:Begrijp de vraag en antwoorden goed. Zoek evt. onbekende woorden op, zoals:die Zeile - de regel, zindas Verhältnis - de verhouding, relatieimstande sein - in staat zijnder Unterricht - het onderwijsAntwoord: A.Toelichting:  Josef Kraus geeft verschillende voorbeelden van hoe leraren en leerlingen met elkaar moeten omgaan. Het moet open zijn (ein offenes Ohr) en in direct met elkaar in gesprek gaan (und das Gespräch mit ihnen suchen). Dat is antwoord A. Werkwijze:Doe een beroep op je eigen mening bij dit onderwerp en bedenk een aantal bezwaren hiertegen. Ook al zie jij andere bezwaren dan er in de tekst genoemd worden, je herkent ze wel makkelijker.De alinea is groot, je zult een aantal woorden moeten opzoeken. Duitse taal is hier pittig. Antwoord: Een goed antwoord bestaat in de kern uit drie van de volgende elementen: − onnauwkeurig − oneerlijk − anoniem − leerlingen kunnen de reputatie van een docent beschadigen − docenten kunnen er niets mee (beginnen)Toelichting: Josef Kraus noemt schriftelijke kritiek vaak te vaag (ungenau) en oneerlijk (unfair). Het anonieme karakter ervan beschadigt (schädigen) de reputatie van leraren. Op deze manier kunnen leraren er niets mee beginnen (Die Lehrer können so nicht wirklich etwas anfangen).

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in