Forum Geschiedenis
- Hoofdstuk Historische context E1 deel 2 - Industrie & kolonialisme in het Britse Rijk deel II
oefentoetsen & antwoorden
1e editie
Klas 4-5|Havo
Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: de Verenigde Staten, van handelsimperialisme naar modern imperialisme in India en het verband tussen industrialisatie en kolonialisme.
Toets Geschiedenis
Forum Geschiedenis
Online maken
Toets afdrukken
Rechten die in principe ieder mens heeft en die voor ieder mens gelijk waren.Kleine handelsposten vanuit waar de Britten handelden met bijvoorbeeld Indiase vorstendommen. Economische vorm waarbij de ondernemers de hoofdrol spelen. De overheid zorgt voor veiligheid en orde. Een regio waar niet alleen grondstoffen vandaan worden gehaald, maar waar ook producten verkocht kunnen worden. Systeem waarbij de macht van de overheid verdeeld wordt in drie takken. De wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht. Werkwijze:Je moet hier de gebeurtenissen op een logische volgorde plaatsen. De gebeurtenissen zijn eigenlijk niet te koppelen aan een jaartal. Je zult moeten nadenken over oorzaak-gevolg. Welke stap leidt tot welke vervolgstap? Het is handig om te beginnen met degene waarvan je zeker weet dat ze bij elkaar horen. Of dat je begint met de gebeurtenis die aan het begin of aan het einde hoort. Vaak kan je nog wel punten verdienen als je er één fout hebt. Vandaar dat je moet beginnen met degene die je wel weet. Antwoord:B (1765)E (1776)D (1857)A (1865)C (1885) Werkwijze:Dit is een lastige stelling, want het lijkt alsof je beide kanten goed kan onderbouwen. Het detail zit hem echter in het laatste gedeelte van de stelling. Zijn de Britten echt de baas, of wordt hun rol alleen uitgebreider in India?Antwoord:Als je naar het verdrag zelf kijkt dan kan je alleen maar oneens zijn met deze stelling. De Britten erkennen namelijk dat de opperheerschappij van de Moghul-keizer. Toch veranderden de machtsverhoudingen. De Britten waren niet enkel nog handelaren, maar ze begonnen met het besturen van kleine gebieden, zoals Bengalen. Werkwijze:Dit is een kennisvraag. Geef kort en bondig antwoord, maar zorg wel dat je volledig antwoord geeft. Het is het mooiste als je eerst kort uitlegt wat de Great Mutiny is.Antwoord:De Great Mutiny is een opstand van Indiase soldaten in Britse dienst tegen het Britse gezag. Deze opstand ontstond omdat het Britse gezag af wilde van Indiase gebruiken, zoals het vermoorden van vrouwelijke baby’s en weduwen (vrouwen) die levend werden verbrand als de man was overleden. Het gevolg was dat de opstand hardhandig werd neergeslagen door de Britten en dat heel India onder Brits bestuur werd geplaatst. Ondanks de uitbreiding van de Britse macht, zouden de Britten wel voorzichtiger zijn met hun bemoeienis in de Indiase cultuur. Werkwijze:Het gaat hier om een economische ontwikkeling, dus baseer je dan ook daarop. Verder staat het jaartal heel duidelijk in de vraag, dus wees je daar ook bewust van. Er moet dus iets veranderd zijn waarom de Verenigde Staten vanaf dat jaar zich meer op de industrie ging richten. Antwoord:In de Verenigde Staten was er nog geen duidelijkheid waar de economie op gebaseerd zou worden voor 1870. In het zuiden was er namelijk een plantage-economie en in het noorden begon men langzaamaan te industrialiseren. Deze spanning leidde, samen met andere factoren, tot de Amerikaanse Burgeroorlog. Aangezien het noorden deze oorlog won werd slavernij afgeschaft en de plantage-economie in het zuiden niet langer houdbaar. Hierdoor ging de economie van de gehele Verenigde Staten industrialiseren en werden zij concurrenten van Groot-Brittannië. Werkwijze:Er wordt hier duidelijk gevraagd om drie oorzaken. Maak het jezelf makkelijk door systematisch te werk te gaan. Creëer overzicht door bij elke oorzaak een streepje, of nummer te zetten. Er zijn meerdere oorzaken te benoemen. Kies voor diegene waarvan jij zelf het meest zeker bent.Antwoord:Een eerste reden heeft te maken met de opkomende industrie in Groot-Britannië. Door de veroveringen waren zij zeker van goedkope grondstoffen voor de Britse industrie. Een tweede reden is dat India werd gezien als nieuwe afzetmarkt voor de industriële producten.Een derde reden was dat een groot overzees rijk veel aanzien gaf. Een vierde reden kwam voort uit oprechte bedoelingen, al kwamen deze vaak voort uit een gevoel van superioriteit. Groot Brittannië wilde de Europese beschaving brengen aan de rest van de wereld. Ze wilden hen leren lezen, schrijven, werken en geloven zoals dat in Europa gebeurde. Werkwijze:Je kan het alleen maar eens zijn met deze stelling. De moeilijkheid zit hem niet in het kiezen van voor of tegen de stelling, maar in het onderbouwen ervan. Er moeten namelijk drie elementen terugkomen in jouw antwoord. Antwoord:De stelling klopt en dat heeft te maken met de volgende zaken die door de transportrevolutie mogelijk werden:Er kwamen snellere stoomschepen,Door de aanleg van het Suezkanaal werd de afstand tussen Groot-Brittannië en India enorm verminderd,De aanleg van spoorwegen in India was een handige manier om de afstand in het land te verkleinen, waardoor de Britten het land beter in hun greep konden krijgen.De aanleg van telegraafverbindingen betekende dat boodschappen in India, maar ook tussen Groot-Brittannië en India sneller konden worden verstuurd. Werkwijze:Bekijk eerst de bron. Welke dingen vallen er meteen op? Waarschijnlijk zie je dat deze man op het continent van Afrika staat. Hij heeft iets vast waarmee hij het noorden en het zuiden van Afrika verbindt. Als je dit weet moet je bedenken welke motieven er waren voor Europese landen om de koloniën te veroveren. Beargumenteer dan voor jou het sterkste motief en verwijs naar de bron. Antwoord:Een eerste motief dat valt te beargumenteren is dat landen graag een groot aaneengesloten koloniaal rijk willen creëren. In de bron zie je dat Cecil Rhodes de koloniën met elkaar verbindt. Het hebben van een groot en machtig koloniaal rijk zorgt voor aanzien en versterkt het nationalistische gevoel van het Europese land. Een ander motief kan zijn dat Cecil Rhodes heel Afrika wil veroveren, hij staat er letterlijk boven. Zo heeft hij een grote afzetmarkt voor de industriële producten terwijl hij ook zeker is van goedkope grondstoffen. Hier draait het dus om economisch gewin. Werkwijze:Bedenk eerst welke verlichtingsideeën je nog weet. Als het goed is zal je terechtkomen bij trias politica, volkssoevereiniteit en een aantal natuurlijke rechten die elk mens zou moeten bezitten. Je kan bij de bron er eventueel twee uithalen. Antwoord:Een eerste mogelijkheid is volkssoevereiniteit. De pagina begint met: ‘’We the people of the United States’’, wat duidt op het feit dat de gewone burgers de hoogste macht hebben, of dat mensen uit hun naam regeren. Een tweede mogelijkheid zijn de natuurlijke rechten van de mensen. Daar wordt in dit stuk duidelijk op gedoeld met een aantal basiszaken waar de overheid voor moet zorgen. Zoals: ‘’general Welfare’’ en ‘’Blessing of liberty’’ Werkwijze:Je moet de bron koppelen aan de stukken tekst die je hebt geleerd. Verwijs in je antwoord ook naar de bronnen!Bedenk eerst voor jezelf welke verschillen er waren tussen de manier waarop de Fransen omgingen met hun koloniale bevolkingen en vervolgens hoe de Engelsen dat deden. Als je dat weet dan kan je de bron veel gerichter lezen, waardoor je de vraag concreter (en beter) kan beantwoorden.Antwoord:De Fransen hadden een vorm van direct bestuur. Zij voelden zich beter dan de inheemse bevolking, zoals ook uit de bron blijkt uit de zin: "..wij zoals uit alles blijkt de hoogste graad van beschaving vertegenwoordigen’’. Vandaar dat zij de touwtjes zelf in handen willen houden.De Britten wilden meer toewerken naar zelfstandigheid van de koloniën. In de bron zie je dat doordat zij spreken over “de toenemende opname van Indiërs in elke tak van het bestuur”. Bij de Britten was er dan ook sprake van indirect-bestuur.
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.