Toets MAW

Seneca MAW 2e ed - Hoofdstuk 8 - Verhoudingsvraagstuk: maatschappelijke verschillen oefentoetsen & antwoorden

2e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: sociale ongelijkheid.

Seneca MAW 2e ed
Toets MAW
Seneca MAW 2e ed
Online maken
Toets afdrukken
a. Een onzichtbare barriere waardoor vrouwen maar beperkt kunnen klimmen op de ladder. b. Variabelen als opleidingsniveau, religie en sociaaleconomische klasse.c. Stelt dat er een relatief kleine elite is die veel macht in handen heeft, doordat zij in elke sector de leidinggevende functies vervullend. De mate waarin de (politieke)besluiten, de standpunten of achtergrondkenmerken van vertegenwoordigers overeenkomen met die van de groep die vertegenwoordigd wordt.e. De overheid kan verschillen ook groter maken, bijvoorbeeld het verschil tussen mensen met en mensen zonder baan. Het groter maken van de verschillen is denivellleren. Bij electorale participatie passen B en C.Bij niet-electorale participatie passen A en D. De volgende koppelingen moeten worden gemaakt: Socialisme: AConfessionalisme: B en ELiberalisme: C en D Open samenlevingGesloten samenleving1. positieverwerving1.positietoewijzing2. klassensamenleving2. standensamenleving 3. veel sociale mobiliteit3. weinig sociale mobiliteitToelichting: Nederland is een open samenleving, dat wil zeggen dat er veel sociale mobiliteit is en dat mensen door hun eigen bijdrage of die van de groep kunnen stijgen of dalen op de ladder. Dit wordt positieverwerving genoemd. Binnen een open samenleving bestaan groepen op basis van economische middelen, dit wordt een klassensamenleving genoemd.Een gesloten samenleving wil zeggen dat er weinig sociale mobiliteit is. Daarvan is sprake binnen een standensamenleving, omdat iemands positie daarbinnen al vaststaat bij de geboorte. Mensen krijgen hier dus een positie toegewezen door de samenleving, dus door maatschappelijke oorzaken, dit is positietoewijzing. Een kastenstelsel, zoals dat er in India is, is hier een voorbeeld van.  Doordat mensen steeds hoger opgeleid zijn, ontstaat er diploma-inflatie en worden diploma’s dus steeds minder waard. Een hbo-opleiding levert dus meer baankansen op dan een mbo-opleiding.Nederland heeft zich ontwikkeld tot een post-industriële samenleving, waarbinnen kennis, status en diensten steeds meer gewaardeerd worden en goederen, bezit en industrie steeds minder. Een opleiding binnen de zorg, dit is een dienst, heeft dus meer baankansen dan een opleiding die gaat over goederen, dit is het geval bij een opleiding op het gebied van detailhandel en groothandel. Werkwijze:Het kernconcept sociale ongelijkheid heeft drie elementen. Vraag je af welke twee je kunt herkennen in de tekst.Kies vervolgens bij ieder element een stukje uit het artikel dat er goed bij past.Koppel tot slot de relevante elementen van sociale ongelijkheid en de informatie uit het artikel aan elkaar. In het antwoord zijn de relevante elementen van de kernconcepten onderstreept. Antwoord:  Er is sprake van een situatie waarin verschillen tussen mensen in al dan niet aangeboren kenmerken (1) leiden tot een ongelijke verdeling van behandeling - namelijk de kans om ‘ontdekt’ te worden door leraren (2).In het artikel wordt genoemd dat leerlingen op basis van sociale klasse, geslacht en al dan niet een migratieachtergrond hebben wel of niet ontdekt worden als hoogbegaafd door hun leraar.Hieruit blijkt dat verschillen tussen mensen – namelijk hun sociale klasse, geslacht en of ze een migratieachtergrond hebben – leiden tot een ongelijke verdeling van behandeling, er is namelijk een groot verschil in de kans om ‘ontdekt’ te worden als hoogbegaafd. Werkwijze:Vraag je af of het hier gaat om positietoewijzing of positieverwerving: geef ook de omschrijving van het begrip dat je hier kiest.Kies vervolgens een stukje uit het artikel dat je goed kunt gebruiken om aan te tonen dat dit begrip erbij past.Koppel tot slot de omschrijving van het betreffende begrip en de informatie uit het artikel aan elkaar. Antwoord:  Er is hier sprake van positietoewijzing, dat wil zeggen dat een persoon in een bepaalde positie terechtkomt door maatschappelijke oorzaken. In de tekst is te lezen dat er sprake is van discriminatie en structurele ongelijkheid rond hoogbegaafde kinderen / is te lezen dat kinderen uit hogere sociale klassen, jongens en kinderen zonder migratieachtergrond sneller ‘ontdekt’ worden als hoogbegaafd. Hierin is positietoewijzing te herkennen, omdat het dus niet aan de leerlingen zelf ligt, maar aan het beeld dat leraren van hen hebben door maatschappelijke oorzaken.  Werkwijze:Geef eerst een omschrijving van de begrippen micro- en macroniveau.Kies vervolgens informatie uit het artikel bij beide begrippen. Koppel beide begrippen tot slot aan de informatie uit de tekst en leg uit waarom ze bij elkaar horen. Antwoord:  In de tekst gaat het om sociale ongelijkheid met gevolgen op microniveau, het gaat hierbij om het niveau van het individu. Zo is te lezen dat veel van de niet-geziene hoogbegaafde leerlingen ongelukkig zijn op school. Hierbij gaat het dus om het ongelukkig zijn van individuele kinderen.In de tekst gaat het ook om sociale ongelijkheid met gevolgen op macroniveau, het gaat hierbij om gevolgen op het niveau van de samenleving. In de tekst is te lezen dat we als we leerlingen helpen, we ook de maatschappij helpen, omdat we dan minder geld en moeite kwijt zijn om hen te helpen hun plekje te vinden.Hier wordt dus verwezen naar gevolgen voor de maatschappij, oftewel de hele samenleving.  Werkwijze:Er zijn zes soorten overheidsbeleid die gericht zijn op het beïnvloeden van ongelijkheid, bedenk goed welk soort beleid je hier herkent en geef de naam en omschrijving.Beslis vervolgens welke informatie uit het stukje tekst er goed bij past.Leg daarna uit waarom het door jou gekozen beleid en het stukje uit de tekst bij elkaar passen. Haal informatie uit het artikel waarmee je kunt beredeneren dat dit beleid kan leiden tot een vermindering van de solidariteit.Beredeneer tot slot waarom de situatie zoals beschreven kan leiden tot een vermindering van de solidariteit. Antwoord: Het gaat hier om het socialezekerheidsbeleid, waarbij mensen geholpen worden die niet of onvoldoende voor zichzelf kunnen zorgen. In de tekst is te lezen dat er een toeslagensysteem is voor mensen die niet zelfstandig rond kunnen komen.Dit past dus bij het socialezekerheidsbeleid, omdat mensen door middel van een toeslag geholpen worden voor zichzelf te zorgen.Dit overheidsbeleid kan leiden tot een vermindering van de solidariteit, omdat de samenleving door de media de indruk krijgt dat mensen op grote schaal bewust minder werken om op die manier meer netto-inkomsten over te houden en dus eigenlijk misbruik te maken van het socialezekerheidsbeleid.Mensen die wel zelf in hun onderhoud voorzien, kunnen daardoor minder bereid zijn dan vroeger om belasting te betalen voor mensen die toeslagen ontvangen, dan is er dus minder solidariteit. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in