Toets Maatschappijleer

Plein M 4e ed. deel 1A+1B - Hoofdstuk 8 - Strijd om vrijheid en gelijkheid oefentoetsen & antwoorden

4e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: Strijd om vrijheid en gelijkheid. 

  • Hoe verloren vorsten hun macht? (democratie, Franse Revolutie, grondrechten, grondwet, monarchie, plicht, recht, rechtsstaat, westers)

  • Ondertussen in Nederland. (Bataafse Republiek, Bataafse Revolutie, burgerlijk recht, patriot, rijksoverheid)

  • Wat zijn jouw rechten en plichten? (advocaat, burgerlijk recht, bestuursrecht, dader, gedogen, misdadiger, misdrijf, ombudsman, rechtbank, rechtspraak, strafrecht)

  • Hoe vrij ben je? (asociaal, emancipatie, individuele vrijheid, klassieke grondrechten, overheid, participatie, sociale controle, sociale grondrechten, vrouwenquotum)

Plein M 4e ed. deel 1A+1B
Toets Maatschappijleer
Plein M 4e ed. deel 1A+1B
Online maken
Toets afdrukken
Iets wat je moet.Iets wat je mag.Voorstander van de democratie in Nederland.Degene die een verdachte verdedigt.Persoon die bij de rechtbank probeert de schuld van de verdachte te bewijzen.Mensen moeten eerst zelf zorgen voor dingen die nodig zijn; pas als dat niet kan helpt de staat.Als je geen rekening houdt met anderen. Achternamen.  In de zeventiende eeuw was Frankrijk een land met een koning, een monarchie. De bevolking was verdeeld in drie standen: de geestelijkheid, de adel & de burgers. Alleen de burgers hadden als plicht om belasting te betalen. Daarom waren veel van hen arm. Steeds meer mensen klaagde over de ongelijkheid. In de achttiende eeuw ontstonden in westerse landen zoals West-Europa en Noord-Amerika nieuwe ideeën over vrijheid en gelijkheid. Mensen begonnen kritisch na te denken over thema’s zoals slavernij en de handel in mensen. In deze tijd maakte de koning alle wetten, hier waren de meeste burgers het niet mee eens. Zij wilde ook het recht om zelf wetten te mogen maken. Ze wilden de samenleving veranderen van een monarchie in een democratie, een samenleving waarin het volk beslist. De samenleving zou een grondwet moeten hebben waarin grondrechten komen te staan. De grondrechten moesten vaststellen dat alle burgers gelijk behandeld worden en dat er niet meer voorrechten zijn voor de adel en de geestelijkheid. De burgers wilde dat het land veranderde in een rechtsstaat, een land waarin iedereen zich aan de wet moet houden. Ook de koning!Toelichting:Maak je hier nog fouten in lees dan de eerste twee blokken leerstof van de eerste paragraaf goed door. Juist.Juist.Onjuist.Onjuist.Onjuist.Toelichting:Frankrijk was totdat Lodewijk XVI werd vermoord een monarchie.Door de Franse Revolutie kregen burgers meer inspraak, daarom was het een democratische revolutie.Dit was Lodewijk Napoleon, de broer van Napoleon. Willem V was stadhouder.Het ging in de achttiende eeuw juist slecht met de economie.Ze stonden niet aan de kant van Willem V, maar juist tegenover hem en de prinsgezinden.  OvertredingMisdrijfOvertredingMisdrijfOvertreding MisdrijfToelichting: Door rood rijden is een verkeersovertreding.Het stelen uit een winkel is een misdrijf.Het roken in een rookvrije zone is een lichte overtreding.Het stelen van een fiets, ook al staat deze niet op slot, is een misdrijf.Het gooien van afval op straat is een milieuovertreding. Het slaan van iemand is mishandeling en een ernstig strafbaar feit.  Klassiek grondrechtKlassiek grondrechtSociaal grondrechtSociaal grondrechtKlassiek grondrechtSociaal grondrechtKlassiek grondrechtSociaal grondrechtToelichting:Het belangrijkste verschil tussen sociale en klassieke grondrechten is dat de overheid zich voor sociale grondrechten moet inspannen. Denk aan het financieren van scholen, gezondheidszorg en woningen.Klassieke grondrechten daarentegen gaan over vrijheden. De overheid hoeft zich hier niet voor in te spannen, maar moet er wel voor zorgen dat burgers deze vrijheden hebben. Wanneer burgers vinden dat ze bijvoorbeeld worden gediscrimineerd, dan kunnen ze naar de rechter stappen.  G – A – E – D – C – B – FToelichting:G: mei 1789, Lodewijk XVI roept de Staten-Generaal bij elkaar om extra geld te vragen aan burgers om zijn oorlogen te financieren. De burgers wilde in ruil voor extra belastingen inspraak. A: 14 juli 1789, omdat de koning had geweigerd de burgers meer inspraak te geven, bestormen Parijzenaren de Bastille. E: Nadat de Parijzenaren in opstand kwamen, komen ook boeren en horigen op het platteland in opstand.D: augustus 1789, de revolutionairen nemen de macht over en Lodewijk raakt zijn macht kwijt. Ook de adel en geestelijkheid verliezen hun voorrechten. C: 1793, de koning wordt onthoofd, nadat hij naar het buitenland probeerde te vluchtenB: 1804. Na de onthoofding van Lodewijk bleef het jaren onrustig in Frankrijk. Uiteindelijk nam Napoleon in 1799 de macht over en hij kroonde zichzelf in 1804 tot keizer. F: 1815. Napoleon had eerst veel succes en bezette veel landen in Europa Uiteindelijk werd hij in 1815 in België verslagen.  Tekst 1: de Bataafse Republiek. Er staat immers in de tekst dat Nederland een grondwet krijgt en de macht van de oude regenten minder wordt. Tekst 2: De tijd van Willem V.Er staat immers in de tekst dat alleen rijke mannen mogen meebeslissen over het bestuur. Tekst 3: De Franse tijd. Er staat immers dat Keizer Napoleon Nederland regeert. Nederland was democratischer tijdens de Franse tijd. Tijdens de Republiek hadden vooral de rijke mannen, regenten, en de stadhouder veel macht. In de Franse tijd introduceerde Napoleon het burgerlijk recht.Zoals je in de tekst kunt lezen golden wetten en plichten vanaf dat moment voor iedereen, rijk en arm. Dat zorgde voor meer gelijkheid en democratie en daarom was Nederland democratischer tijdens de Franse tijd. Toelichting:Nederland maakt in de achttiende eeuw een aantal veranderingen door, zorg dat je goed weet hoe de veranderingen verlopen. Al tijdens de Bataafse Republiek krijgt Nederland een grondwet en (bepaalde) mannen kregen het recht om te stemmen. Napoleon breidde deze rechten uit door het burgerlijk recht in te voeren. Burgerlijk recht gaat over de verhouding tussen overheid en burgers en burgers onderling. Iedereen werd gelijk voor de wet, het maakte niet uit wat je afkomst is.  Tekst 1: het gaat hier om burgerlijk recht. Het gaat immers over een conflict tussen amber, een burger, en een organisatie. Tekst 2: het gaat hier om strafrecht.Timo heeft immers mogelijk een strafbaar feit gepleegd en moet daarom voor de rechter verschijnen. Tekst 3: het gaat hier om burgerlijk recht. Het gaat hier immers om een conflict tussen Leyla, een burger en de overheid, DUO.Toelichting:Zorg dat je de drie soorten recht goed kunt onderscheiden. Maak je hier nog fouten in lees dan paragraaf 3 goed door. De tekst stelt dat Nederland vaak wordt gezien als een land dat vooroploopt in emancipatie, maar dat er in werkelijkheid nog steeds sprake is van maatschappelijke ongelijkheid.Emancipatie betekent dat mensen dezelfde rechten en kansen krijgen als andere mensen. In Nederland blijkt dat nog veel mensen obstakels ondervinden op basis van afkomst, kleur, geloof, uiterlijk, leeftijd, beperking, seksuele oriëntatie of gender. Emancipatie is dus nog niet voltooid, omdat niet iedereen gelijke kansen krijgt.Daarom is volgens deze tekst een cultuurverandering nodig om te zorgen dat iedereen een gelijkwaardige plek in de samenleving krijgt. Toelichting:Zorg dat je goed aanhaalt wat in de tekst te lezen is. Geef daarnaast de definitie van emancipatie.Concludeer vervolgens op basis van de tekst dat er een cultuurverandering nodig is om te zorgen voor meer emancipatie. In de tekst is te lezen dat een groot deel van de vrouwen deeltijd werkt.Vrouwen nemen daardoor meer (onbetaalde) zorgtaken op zich.Het betaald ouderschapsverlof kan er voor zorgen dat ook mannen meer verlof opnemen en daardoor meer zorgtaken op zich nemen. Hierdoor kan betaald ouderschapsverlof zorgen voor meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Dat draagt bij aan de emancipatie van vrouwen. Toelichting:Haal wederom de tekst aan en noem dat vrouwen deeltijd werken en daardoor meer zorgtaken op zich nemen.Maak vervolgens de verbinding met de beleidsmaatregel, door betaald ouderschapsverlof te introduceren, wordt het nemen van verlof aantrekkelijker. Omdat vooral mannen voltijd werken zal het introduceren van betaal verlof ervoor zorgen dat mannen gemakkelijker verlof kunnen opnemen en hierdoor zorgtaken beter verdeeld kunnen worden tussen mannen en vrouwen. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in