Talent MAX 3.1 deel A+B - Hoofdstuk 5 - Passen en meten oefentoetsen & antwoorden
Deze toets behandelt de volgende onderwerpen: beknopte samenvatting / schematische samenvatting, tekststructuren: verklaringsstructuur, voor- en nadelenstructuur en probleem-oplossingsstructuur, invloed van het Engels op het Nederlands, bijstelling, onbepaald voornaamwoord, Engelse werkwoorden, weglatingsstreepje, koppelteken.
- a) Afval scheiden
- b) Afval scheiden bij de bron (de mensen thuis) of achteraf door een machine.
- c) Hieronder zie je per alinea de kernzin:
- Afval scheiden zorgt vaak voor verwarring, maar het blijkt wel heel belangrijk dat we het blijven proberen.
- Als we het afval blijkbaar ook achteraf kunnen scheiden, heeft het dan eigenlijk wel zin dat wij ons afval netjes in aparte bakken gooien?
- Eigenlijk kunnen we daar heel kort over zijn: ja, het is ontzettend belangrijk om zelf thuis al zo veel mogelijk te scheiden.
- Een aantal stromen wordt overal apart opgehaald.
- Ook zou het volgens Bakker goed zijn als we ons groente, fruit en tuinafval (GFT) apart inzamelen.
- Dit maakt afval scheiden bij de bron niet altijd handig en realistisch.
- Eén ding is zeker: afval scheiden is goed. De manier waarop moet nog beter onderzocht worden.
- d) Eigen antwoord. Zorg ervoor dat je de inhoud van de tekst kunt navertellen aan de hand van je eigen samenvatting. Een voorbeeld zie je hieronder:
| Titel van de tekst: | De zin en onzin van afval scheiden | ||
| Tussenkopje | Kernzin per alinea (De belangrijkste zin en dit is meestal de eerste of de laatste zin) | Extra informatie die over de kernzin gegeven wordt. Denk aan argumenten of een toelichting. Voorbeelden mag je niet in je samenvatting gebruiken, want dit zijn bijzaken. | |
| Alinea 1 | -- | Afval scheiden zorgt vaak voor verwarring, maar het blijkt wel heel belangrijk dat we het blijven proberen. | De regels voor afval scheiden verschillen per gemeente. |
| Alinea 2 | -- | Als we het afval blijkbaar ook achteraf kunnen scheiden, heeft het dan eigenlijk wel zin dat wij ons afval netjes in aparte bakken gooien? | Verwarring bij keuze voor juiste prullenbak. Sommige gemeentes gooien afval op één hoop. |
| Alinea 3 | Geen twijfel mogelijk | Eigenlijk kunnen we daar heel kort over zijn: ja, het is ontzettend belangrijk om zelf thuis al zo veel mogelijk te scheiden. | Steeds meer mensen scheiden thuis hun afval. |
| Alinea 4 | Glas, textiel en papier | Een aantal stromen wordt overal apart opgehaald. | Glas en papier wordt al goed gescheiden, textiel minder. |
| Alinea 5 | GFT | Ook zou het volgens Bakker goed zijn als we ons groente, fruit en tuinafval (GFT) apart inzamelen. | Zo maak je de compost bruikbaar. |
| Alinea 6 | Afval scheiden bij de bron niet altijd handig | Dit maakt afval scheiden bij de bron niet altijd handig en realistisch. | Afval scheiden zorgt voor betere recycling. In een kleine woonruimte en bij hoogbouw is 4 prullenbakken hebben niet handig en realistisch. |
| Alinea 7 | -- | Eén ding is zeker: afval scheiden is goed. De manier waarop moet nog beter onderzocht worden. | Wat is goedkoper: machines voor achteraf of extra mensen bij het ophalen van gescheiden afval? |
- a) Wat is de boosdoener voor de grote bijziendheid onder kinderen en jongeren? Of: Wat is de aanleiding voor de grote bijziendheid onder kinderen en jongeren? Of: Wat is de reden voor de bijziendheid onder kinderen en jongeren?
- b) Verklaringsstructuur. Er wordt een duidelijk probleem aangekaart, namelijk bijziendheid onder kinderen en jongeren. Vervolgens wordt in het artikel ingegaan op mogelijke oorzaken hiervoor.
- c) Er wordt een probleem geschetst en daar wordt een verklaring voor gegeven.
- d) Probleem-oplossing kan ook, omdat er in de tekst wel in wordt gegaan op mogelijke oplossingen of manieren om dit te voorkomen. Toch is verklaringsstructuur het meest duidelijk, omdat het geven van uitleg over het probleem en het verklaren hiervan een groter aandeel hebben dan het geven van een oplossing.
- e) Ja: want in de inleiding wordt hetzelfde benoemd als in het slot (dat het belangrijk is om naar buiten te gaan, om tegen te gaan dat er meer gevallen van bijziendheid voorkomen).
Eén van de volgende antwoorden: Er bestaat geen Nederlands woord voor, Engelse woorden zijn vaak korter dan de Nederlandse of sommige mensen vinden Engels beter klinken.
- a) aura - persoonlijke uitstraling, air / glans om iemand heen die alleen een helderziende kan zien.
- b) lanceren - een raket afschieten / starten, bekendmaken
- c) permanent - voortdurend / blijvend
- d) radicaal - grondig, ingrijpend, met vergaande gevolgen
- e) tumor - gezwel
- f) ongegrond - zonder reden, onterecht
Meerdere antwoorden mogelijk. Hieronder geven we voorbeelden van goede antwoorden.
- a) abominabel
Zin: PSV speelde afgelopen weekend abominabel slecht.
Betekenis: afschuwelijk, stuitend, bijzonder slecht - b) fenomeen
Zin: Het Noorderlicht is een bekend fenomeen in IJsland.
Betekenis: Bijzonder verschijnsel - c) erbarmelijk
Zin: In Afrika leven mensen vaak onder erbarmelijke omstandigheden.
Betekenis: meelijwekkend, heel slecht, droevig
Onjuist. Een bijstelling vormt samen met een zelfstandig naamwoord of zelfstandignaamwoordgroep een zinsdeel en is op zichzelf nooit een zinsdeel.
- a) De hitte bezorgt de waterschappen deze zomer veel moeilijkheden.
- wwg: bezorgt
- nwg: -
- ond: de hitte
- lv: veel moeilijkheden
- mv: de waterschappen
- bwb: deze zomer
- bijstelling: -
- b) Bij deze toets rekende Levi niet op een onvoldoende.
- wwg: rekende
- nwg: -
- ond: Levi
- lv: -
- mv: -
- bwb: niet, bij deze toets
- bijstelling: -
- c) Isa heeft Pedro, haar vader, op zijn verjaardag haar lievelingsplant gegeven.
- wwg: heeft gegeven
- nwg:
- ond: Isa
- lv: haar lievelingsplant
- mv: Pedro
- bwb: -
- bijstelling: haar vader
- a) Iemand = onbep. Vnw, wie = vr.vnw, iets = onbep.vnw.
- b) Wat = onbep.vnw
- c) Welk = vr.vnw, die = aanw.vnw.
- a) (formatteren) Formatteert je broer nu de harde schijf?
- b) (downloaden) Fitz downloadt straks de films.
- c) (skaten) Wij skateten gisteren op een wedstrijdbaan.
- d) (barbecueën) Eva barbecuede gisteren samen met Loes.
- e) (deleten) De computerdeskundige deletete vanochtend alle informatie.
- f) (interviewen) Ik werd door de krant geïnterviewd.
- g) (updaten) Het geüpdatete programma werkte een stuk beter.
- h) (saven) Het gesavede bestand was toch kwijtgeraakt.
- i) (racen) Nadat er een snelle bandenwissel plaatsvond, racete de coureur de pitstraat uit.
- j) (cancelen) Sander hoorde één dag van te voren dat zijn vlucht gecanceld was.
Tip: Engelse werkwoorden vervoeg je zoals Nederlandse werkwoorden. Soms komt er wel een extra letter voor een goede uitspraak.
Plaats in onderstaande zinnen waar nodig een weglatingsstreepje of een koppelteken.
- a) In dit artikel lees je over de voor- en nadelen van het werken bij de radio-omroep.
- b) In Noord-Brabant is het altijd gezellig wanneer Guus Meeuwis komt optreden, zelfs op de maandag- en dinsdagavond.
- c) Dieren- en plantenliefhebbers kunnen hun geluk niet op wanneer het nieuwe boek van Freek Vonk met 50%-korting te bestellen is.
Deze toets bestellen?
- Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
- Je kunt maandelijks opzeggen.
- Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
- Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
- Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
- Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
- Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
- Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
- Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
Dit zeggen leerlingen en ouders
Cijfers omhoog
Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!
Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.
Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!
Zéér tevreden!!
Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!
Zoek in meer dan 10.000 toetsen
Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.