BuiteNLand 4e ed - Hoofdstuk 4 - Op weg naar een duurzame wereld oefentoetsen & antwoorden
- a) Onder draagkracht verstaan wij het vermogen van de aarde om alle mensen te kunnen laten leven en wonen, zonder schade aan te richten aan onze leefomgeving.
- b) Enkele voorbeelden van grondstoffen die de mens uit de bodem haalt zijn:
- aardolie, aardgas, steenkool, goud, metalen.
- c) Twee nadelen voor het milieu bij het ontginnen van grondstoffen zijn:
- Milieuvervuiling, denk aan tekort aan schoon drinkwater
- Vergiftigen van dieren, denk bijv. aan vissensterfte
- a) Onder biotechnologie verstaan wij het gebruik van veel techniek bij zowel de landbouw als bij de veeteelt.
- b) Twee voorbeelden waarom biotechnologie interessant is, zijn
- Planten hebben minder kunstmest nodig
- Er wordt minder bestrijdingsmiddelen gebruikt tegen plantenziekten
- a) We spreken van ecologische voetafdruk als een persoon een bepaalde ruimte nodig heeft om te kunnen leven.(alles wat je koopt, eet en gebruikt kun je uitrekenen naar de hoeveelheid ruimte die daarvoor nodig is).
- b) Wij kunnen het ecologisch voetafdruk kleiner maken door het volgende:
- duurzame energie te gebruiken
- producten uit eigen regio te eten
- We spreken van cradle-to-cradle als een product na gebruik wordt hergebruikt in een nieuw product of kunnen dienen als grondstof. Eigenlijk betekent het van wieg tot wieg, want het maken ervan kost zo min mogelijk grondstoffen en energie, het gebruikt weinig stroom en het gaat zuinig om met water. Een voorbeeld hiervan is vaatwasmachine of wasmachine.
- De sojaplantages staan in Zuid-Amerika.
- Er is helemaal geen sprake van duurzame sojaplantages, omdat er veel tropisch regenwoud gekapt wordt om soja te verbouwen. Dat is niet milieuvriendelijk. Want als de bossen worden gekapt, wordt het ook nog in brand gestoken! Dan krijgt men ook meer CO2 (koolstofdioxide) in het milieu. Dus luchtvervuiling.
- a) Lineaire economie betekent dat de grondstoffen maar een keer worden gebruikt. Met andere woorden, de grondstoffen verwerkt worden tot een product, worden na gebruik weggegooid.
- b) Het is belangrijk dat Nederland overgaat van een lineaire economie naar een circulaire economie, omdat dan veel hernieuwbare en niet-hernieuwbare grondstoffen worden steeds hergebruikt en er blijft dan ook weinig afval over. Bijvoorbeeld het kopen van een tweedehandse fiets verklein je de afvalvoetdruk. (hoeveelheid afval per kilo dat een persoon produceert)
- De mogelijke antwoorden voor duurzame energiebronnen kunnen zijn:
- 1.Zon (gratis)
- 2. Aardwarmte (het van nature aanwezige water wordt uit de grond opgepompt) de warmte wordt eruit gehaald en het afgekoelde water stroomt terug in dezelfde aardlaag waar het weer kan opwarmen.
- 3. Wind (gratis)
- 4. Biomassa (plantaardig en dierlijk materiaal, zoals hout en mest)
- 5. Waterkracht (bijvoorbeeld energieopwekking door bijvoorbeeld een stuwdam of waterval)
- Onder duurzame ontwikkeling verstaan wij het volgende:
- Het voorzien van eigen behoeften zonder dat het milieu belast wordt en zonder dat de grondstoffen uitgeput raken. Hierdoor zal de aarde leefbaar blijven voor de toekomst.
- a) De verklaring van de volgende begrippen met een voorbeeld:
- Fossiele brandstoffen zijn brandstoffen (energie) die ontstaan zijn uit planten en dieren, zoals aardolie, aardgas en steenkool.
- Duurzame energie is energie die onbeperkt voorradig is en die het milieu niet vervuild. Voorbeelden hierbij zijn: windenergie of zonne-energie.
- b) Twee nadelen bij het gebruik van de fossiele brandstoffen zijn:
- Ze raken een keer op
- Ze vervuilen het milieu
- De betekenis van de volgende begrippen zijn als volgt:
- 1. Recyclen: Het opnieuw gebruiken van grondstoffen zoals papier, ijzer, plastic, lood en blik. Voorbeeld vaatwasser, de onderdelen worden hergebruikt.
- 2. Groene stroom: Elektriciteit die wordt opgewekt door gebruik te maken van hernieuwbare energiebronnen. Bijvoorbeeld: zonnepanelen.
- 3. Energie neutraal: Er wordt in een huis net zoveel energie verbruikt als dat er wordt opgewekt. Dit is overigens moeilijk te realiseren. Bijvoorbeeld een rijtjeswoning is zuiniger dan een vrijstaand woning, maar in de toekomst denk men aan een groothuisbouw.
- Het verschil van de landen is het volgende:
- Bij de landen met de donkere kleuren gaat het vooral om de rijke landen (Westerse landen) en die landen hebben de grootste voetafdruk.
- Terwijl de landen met de lichte kleuren zijn vooral de Ontwikkelingslanden en zij doen het beter. Zij hebben een kleine voetafdruk. Jammer genoeg krijgen zij de zwaarste klappen als het gaat om de gevolgen van onze voetafdruk en klimaat.
- De juiste antwoorden van de bovengenoemde zinnen:
- a) groot
- b) duurzame energie
- c) klein
- d) groot
- e) klein
- De twee oplossingen die Koninklijk Philips hiervoor bedacht hebben zijn:
- 1. Een soort flatgebouw maken waarin je planten gaat kweken. Hierdoor groeien bijvoorbeeld de tomaten verticaal en worden in meerdere lagen bovenop elkaar verbouwd in de hoogte.
- 2. Led Lampjes zorgen voor goede verlichting. Hierdoor kan het energieverbruik van tomatentelers worden gehalveerd.
- Om een huis energieneutraal te maken in Nederland kunnen wij de volgende maatregelen nemen:
- 1. goed isoleren (vloer, dak en muur) en driedubbel glas
- 2. Zonnepanelen op het dak leggen,gebruik maken van zonne-energie, waarbij er stroom wordt opgewekt voor het gebruik van huishoudelijke apparaten)
- 3. Afval goed scheiden ( bijvoorbeeld plastic, papier en gft (groente, fruit en tuin)
- 4. Warmtepomp (bijvoor de vloer verwarmen of het huis van warm water te voorzien
- 5. Ventilatiesysteem (vaak met warmteterugwinning)
- 6. Milieuvriendelijke materialen en bouwwijzen
- 7. Gebruik maken van led verlichting
- Je antwoord moet 4 van de volgende mogelijkheden bevatten:
- 1. Het telen in kassen kost veel energie (aardgassen)
- 2. Er is heel veel water nodig
- 3. Er wordt gebruik gemaakt van chemische stoffen
- 4. Er wordt ook gebruik gemaakt van kunststof en dat is vervuilend
- 5. Veelal wordt er maar een soort product verbouwd (mono cultuur)
- Het is belangrijk dat in Nederland energietransmissie moet komen omdat
- De fossiele brandstoffen (aardgas) raken op en bovendien is het geen hernieuwbare grondstof. Hierdoor komt er ook veel koolstofdioxide (C02) vrij en is ook een van de oorzaken voor de opwarming van de aarde en de klimaatveranderingen. Daarom is het belangrijk om het gebruik van aardgas te verminderen.
- Een andere nadeel voor Nederland is dat er door het winnen van aardgas er veel aardbevingen voorkomen bijvoorbeeld in Groningen met het gevolg heel veel schade.
- Daarom moet er energietransitie plaatsvinden door over te stappen naar duurzame energie. Hierbij wordt er dus gebruikt gemaakt van windenergie en of zonne energie.
- Deze uitspraak is juist, omdat er gebruik wordt gemaakt van wind en dat is gratis en komt er dus geen CO2 vrij.
- Deze uitspraak is onjuist, omdat het winnen en omzetten van energie is milieubelastend en niet duurzaam. Dit komt omdat grijze energie wordt opgewekt met behulp van fossiele brandstoffen en dus komt er meer CO2 vrij.
- De uitspraak is onjuist, omdat er op zee een gunstiger windklimaat is dan op het land, dus het waait er vaak en dikwijls stevig. De bouw van windturbines is daar het goedkoopst, de zee is aldaar ondiep, onderhoud is ook goedkoper, goede havens liggen in de buurt en de industrie zit er ook dichterbij.
- De uitspraak is juist, omdat elektriciteit opgewekt wordt uit natuurlijke onuitputtelijke energiebronnen (zoals biomassa, waterkracht, wind en zon) en er is geringe uitstoot van CO2.
- De uitspraak is juist, omdat er genoeg ruimte is voor grote windparken, het waait op zee vaker en harder dan op het land en leveren dus ook meer energie op.
- Deze uitspraak is onjuist, omdat tijdens het opwekken van stroom met een windmolen komt er geen CO2, fijnstof of stikstofdioxide vrij. Alleen bij de bouw, onderhoud en afbraak van de windturbines komt er CO2 vrij, want daarvoor is er energie nodig uit fossiele brandstoffen. Over het algemeen is de uitstoot erg laag gedurende de hele levensduur.
Deze toets bestellen?
- Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
- Je kunt maandelijks opzeggen.
- Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
- Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
- Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
- Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
- Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
- Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
- Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
Dit zeggen leerlingen en ouders
Cijfers omhoog
Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!
Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.
Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!
Zéér tevreden!!
Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!
Zoek in meer dan 10.000 toetsen
Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.